Google skubber på for privacy-lovgivning

Google samarbejder med andre virksomheder om at presse på for at få lovgivning om forbruger-privacy. Selskabet vil samarbejde myndighederne om at finjustere principperne for online-markedsføring.

Computerworld News Service: Google vil samarbejde med andre virksomheder om udarbejdelsen af en lovgivning om forbruger-privacy.

Selskabet rækker også ud efter fortalere for privacy i et forsøg på at dæmpe bekymringerne om virksomhedens køb af leverandøren af online-markedsføring, selskabet DoubleClick.

Privacy er så stor en bekymring for Google, at virksomheden har blandet sine privacy-advokater med produkt-teams.

Google har i sine egne produkter og i politiske diskussioner fokuseret på tre privacy-principper: gennemsigtighed i privacy-politikker, sikkerhed af data og brugerens ret til at vælge og kontrollere, hvordan data bruges.

I denne uge var Google vært for et møde for Consumer Privacy Legislative Forum, en gruppe virksomheder, der er opsat på at få vedtaget et lovforslag om consumer-privacy i den amerikanske kongres.

Arbejder hen mod enighed

Gruppen, der blev dannet i 2006, forventer ingen lovgivning i år, men arbejder mod enighed om de forskellige privacy-spørgsmål, fortæller Jane Horvath, Googles senior privacy councel.

Gruppen har planer om at vende sine ideer med forskellige privacy-grupper og Federal Trade Commission, inden den skubber yderligere på for lovgivning, fortæller hun.

Derudover har Google planer om at indgive formelle kommentarer til Federal Trade Commissions foreslåede privacy-principper for online-markedsføring, tilføjer Peter Fleischer, Googles global privay councel.

Federal Trade Commission foreslår blandt andet, at, at hjemmesider skal vise klart og tydeligt, at data bliver indsamlet for at vise målrettede annoncer.

Samtidig skal virksomhederne indhente samtykke fra forbrugeren, inden de bruger data på andre måder, end virksomheden lovede, da den indsamlede dataene.

Vil stille spørgsmål

Google støtter Federal Trade Commissions arbejde med privacy-principper, fortæller Peter Fleischer, men virksomheden vil stille nogle spørgsmål ved indgivelsen af kommentarer.

For eksempel har Federal Trade Commission bedt om...fortsættes

.. kommentarer om, hvad der udgør ”følsomme data”, og hvorvidt man bør forbyde brugen af følsomme data.

For eksempel kan en anonym søgning på Google efter læger, der behandler AIDS, være meget følsom, men den er ikke personligt identificerbar, siger han.

I de fleste tilfælde, er IP-adresser ikke personligt identificerbare – for det meste kan hjemmesider ikke forbinde IP-adresser med enkeltpersoner, forklarer han.

Debatten om, hvad der udgør personligt identificerbare oplysninger, er den sværeste problemstilling, når det kommer til privacy, mener Peter Fleischer.

Gråzone

”Der er en gråzone mellem de åbenlyse sager, og det er den, vi kæmper med lige nu,” siger han.

Til spørgsmålet om, hvorvidt Googles køb af DoubleClick er en trussel mod folks privacy, svarer Peter Fleischer, at der noget, der er gået tabt i debatten:

DoubleClick indsamler ikke personligt identificerbare oplysninger, når der laves annoncer.

I stedet indhenter DoubleClick IP-adresser, der angiver generel placering af computerbrugeren og andre oplysninger, såsom brugerens sprog, fortæller han.

”DoubleClick målretter sine annoncer anonymt.”

Forskellige privacy-grupper, herunder Electronic Information Privacy Center og Center for Digital Democracy, har uden held forsøgt at presse Federal Trade Commission til at afvise Googles køb af DoubleClick med den begrundelse, at kombinationen af de to virksomheder vil føre til en enorm mængde personlige data.

Jeff Chester, administrerende direktør for Center for Digital Democracy, var blandt fortalerne for privacy, som holdt møde med Googles topfolk i denne uge.

Han roste Google for at have ’betænksomme’ medarbejdere, der var villige til at diskutere de forskellige spørgsmål, men sagde, at Google stadig ikke synes at forstå de bekymringer om privacy, der følger med aftalen om DoubleClick.

Oversat af Mille Bindslev

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension