Internetleverandører manipulerer hjemmesider

Omkring en procent af alle viste websider bliver manipuleret i transit.

Artikel top billede

Computerworld News Service: I en splinterny afhandling har forskerne dokumenteret en bekymrende tendens.

I perioden imellem juli og august sidste år har de testet data sendt til omkring 50.000 computere.

Konklusionen er, at et antal internet-leverandører indsætter reklamer på hjemmesider i deres netværk, når siderne passerer igennem det.

Forskerne har også fundet frem til, at en del web-surfing og popup-blokerings-software rent faktisk gør det mere risikabelt at surfe på internettet, da softwaren åbner sikkerhedsadvarsler i et nyt browservindue.

"Internettet er mere vildt, end vi havde forestillet os," siger Charles Reis, ph.d. studerende og medforfatter af afhandlingen.

Afhandlingen vil blive indleveret og debatteret hos NSDI (Usenix Symposium on Networked Systems Design and Implementation) i San Francisco.

Taget på fersk gerning

For at få data til undersøgelsen har forskerne udviklet et stykke software, der kan aflæse, om besøgende på Washington Universitets hjemmeside kikker på HTML, som er blevet ændret i transit.

I 16 tilfælde var der blevet tilføjet reklamer til hjemmesiden af den besøgendes internetleverandør, hvilket bekræfter de anelser, som forskerne havde, da de begyndte projektet.

Langt størstedelen af leverandørerne er mindre virksomheder som for eksempel RedMoon, Mesa Networks og MetroFi, men afhandlingen nævner også en af USA's største internetleverandører, XO Communications.

En talsmand fra XO Communications benægter imidlertid alle beskyldninger.

Han forklarer, at XO Communications ikke praktiserer den form for markedsføring, og at det er mere sandsynligt, at der er tale om en 'downstream' leverandør, som lejer sig ind på XO Communications's netværk.

Fortsættes...

Tidlige beskyldninger

I juni 2007 blev RedMoon anklaget for at indsætte reklamer i sin netværkstrafik af blogsiden techCrunch.

RedMoon brugte et system udviklet af virksomheden NebuAd til at indsætte reklamer i den HTML-ode, der passerede selskabets netværk.

Kritikere angreb internetleverandøren for at manipulere med kundernes private trafik og udtrykte bekymring for, om de berørte websider tabte deres integritet, da de ikke selv kunne vide og bestemme hvilke reklamer, der blev vist på deres websider.

NebuAd har nu lukket udviklingen af det specielle program og fokuserer nu udelukkende på almindelige reklamer, forklarede en talsmand fra virksomheden tirsdag.

bjørnetjeneste

Den data, som forskerne har indsamlet, viser også, at hjemmesider i visse tilfælde bliver manipuleret af pop-up blokeringssoftware, som for eksempel CheckPoints 'ZoneAlarm', og CA's 'Personal Firewall', og endnu mere suspekt er det, at nogle af produkterne rent faktisk skaber sårbarheder i de sider, de genererer, når de manipulerer den oprindelige side.

Selv Microsofts Internet Explorer Browser (IE) er en del af problemet. IE indsætter HTML i sider, der bliver gemt på computernes harddisk. Dette gør siderne sårbare, når de bliver hentet igen fra computerens lokale harddisk, i stedet for at hente siderne fra internettet.

godt begyndt

Afhandlingens forfattere karakteriserer deres værk som 'et første skridt' og forklarer, at der er brug for mere forskning for at få et klart billede af, hvad der foregår i de mange netværk, som udgør internettet.

"Et nærliggende 'næste skridt' vil være at skabe bedre og stærkere instrumenter til at forstå, hvad der foregår. Internettet er stadig ungt, og vi ved simpelthen ikke, hvad der kan ske I fremtiden," siger Tadayoshi Kohno fra Washington Universitet.

Oversat af Jimmie Gustafsson

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil