Der er et mønster i teleselskabernes fejlfaktureringer. De er næsten altid til selskabernes egen fordel.
Det mener en teleanalytiker, der anbefaler, at offentlige og private telekunder sender deres teleregning til ekstern revision.
"Jeg har endnu til gode at se en fejlfakturering fra et teleselskab, der er til kundens fordel. Det er bemærkelsesværdigt, og derfor bør større telekunder overveje at tilknytte en uafhængig specialist, der kan finkæmme regningen," siger Bernt Stubbe Østergaard, teleanalytiker fra Current Analysis.
De bliver ikke selv snydt
Bernt Stubbe Østergaard mener, at overfaktureringerne skyldes, at teleselskaberne bevidst har indrettet deres faktueringssystemer på en måde, der først og fremmest sikrer, at de ikke selv bliver snydt.
"Når teleselskaberne overfakturerer, kan det sammenlignes med flyselskaber, der konsekvent overbooker deres fly med 10-15 procent," siger Bernt Stubbe Østergaard.
Han understreger, at kunderne altid får deres penge tilbage, når fejlene bliver opdaget.
TDC bør smage egen medicin
Problemet er blot, at regningerne er så uigennemskuelige, at kunderne sjældent selv vil opdage, at de bliver overfaktureret.
"Jeg tvivler på, at særligt mange offentlige institutioner selv vil opdage sådan en overfakturering," siger Bernt Stubbe Østergaard om TDC's overfakturering af kunderne på SKI's rammeaftale..
Han mener, at TDC bør smage deres egen medicin.
"Kunderne bør kræve, at få forrentet deres tilgodehavende. De kan roligt kræve samme takst, som TDC selv bruger overfor kunder, der ikke betaler til tiden," siger Bernt Stubbe Østergaard.
TDC oplyser, at det ikke er praksis, at tilgodehavender bliver forrentet, men teleselskabet vil ikke afvise, at det kan komme på tale.
"Det er ikke noget, vi har diskuteret endnu, men vi lægger heller ikke renter på de beløb, som de offentlige kunder skylder os. I øjeblikket vil jeg tro, at vi har større tilgodehavender hos dem end omvendt. Derfor tvivler jeg på, at de er interesseret i at skifte praksis," siger Marianne Dahl, der er vicedirektør hos TDC Business Nordic.