Yahoo kan være lige på trapperne med offentliggørelsen af den store aftale med Google, som kan have været den helt centrale grund til, at Yahoo har turdet blæse Microsoft et stykke.
Ifølge centrale kilder står Yahoo til at løfte sløret for aftalen med verdens største søgeselskab i midten af denne uge.
Aftalen kommer angiveligt til at betyde, at Google vil levere betalte søgeresul-tater til Yahoo.
Det vil med andre ord sige, at Google skal levere annoncer, der kommer til at stå side om side med resultaterne på søgninger med Yahoos søgemaskine.
Nu skal der trækkes penge hjem
Sikkert er det, at Yahoo er under voldsomt pres efter Microsoft i weekenden besluttede sig for at trække sit købstilbud på Yahoo tilbage.
Den lange debat, der er fulgt i kølvandet på Microsofts første købstilbud har nemlig tjent til at gøre det ellers noget kriseramte Yahoo til et af de mest eftertragtede selskaber i teknologiverdenen.
Den succes skal Yahoo nu ride videre på, for aktionærerne vil med Microsofts exit lægge pres på Yahoos bestyrelse med henblik på at få lige så meget ud af aktien, som de ville have kunnet score på Microsofts tilbud.
Meget tyder på, at netop en aftale med Google vil gøre selskabet i stand til at sætte skub i indtjeningen og dermed fjerne de sure miner fra de af Yahoos aktionærer, der har ønsket at score gevinsten på at sælge selskabet til Microsoft.
Annoncesalg for 4,3 milliarder
En fuld og komplet outsourcing af hele Yahoos forretning med betalte søgeresultater ville kunne øge Yahoos omsætning med omkring 4,2 milliarder kroner om året, lyder en analyse.
Det skyldes ikke mindst, at Google tjener betydeligt flere penge per betalt søgeresultat end Yahoo.
Ifølge Wall Street Journal drøfter Google og Yahoo for tiden et auktions-system, der automatisk vil kunne vælge de mest lukrative annoncer til en given søgning fra allle annoncer solgt af Yahoo og Google.
Det er dog sandsynligt, at en sådan aftale vil blive bremset af i hvert fald de amerikanske konkurrence-myndigheder, fordi de to selskaber sammen står for mere end 80 procent af det amerikanske marked for betalte søgeresultater.