Artikel top billede

Hjælp hjælp hjælp lyder det hver dag til it-afdelingen

Langt de fleste it-afdelinger er kørt fast i dagligdagens rutiner og evindelige brandslukning. Men hvorfor bruger man dem ikke til strategisk innovation?

Computerworld News Service: Det er stadig nødvendigt for it-ledere at bevise deres værd, og it-afdelingen ses som blot en hjælpemotor frem for en kilde til egentlig strategisk innovation, ifølge en undersøgelse af Touchpaper.

En tredjedel af de 226 adspurgte briter (32 procent) kontakter deres it-afdeling hver dag med support-anmodninger, og andre 28 procent gør det på ugentlig basis.

Størstedelen af de adspurgte, 49 procent, indikerede, at deres it-anmodninger bliver løst inden for få timer, men en betydelig andel, 35 procent, svarede, at deres it-anmodninger tager over 24 timer eller slet ikke bliver løst.

Ifølge Touchpaper viser undersøgelsen, at it-afdelingen stadig ses som en problemknuser nærmere end en strategisk forretningsenhed.

Innovation på et sidespor

Touchpaper, som er leverandør af it business management, tilføjer, at innovation ofte køres ud på et sidespor på grund af tidskrævende administration af ensformige, gentagne opgaver.

It-afdelingen er ofte hensat til at tage sig af standardanmodninger i stedet for at tage initiativ til nye projekter, såsom at introducere nye tjenester.

Enten tilbyder de fleste it-afdelinger kun basale niveauer af support uden egentlig at gribe deres potentiale som forandringsskaber, eller også lykkes det ikke it-medarbejdere at kommunikere deres værdi og mål til resten af organisationen, ifølge Graham Ridgway, CEO for Touchpaper.

"På trods af at it-support står højt på listen over slutbrugeres prioriteter, er it-afdelingens egentlige potentiale endnu ikke blevet fuldt udnyttet," siger han.

Kørt fast i hverdagen

"Mængden af daglige supportanmodninger fra slutbrugere tyder på, at de fleste it-afdelinger kun foretager 'brandslukning' - de er kørt fast i dagligdags-aktiviteter, fordi de ikke har de rigtige systemer på plads til at håndtere gentagne rutineopgaver effektivt."

Han tilføjer, at undersøgelsen antyder, at it-afdelingen tager for lang tid om en type aktiviteter, som kunne håndteres med større effektivitet gennem en iværksættelse af mere automatiserede processer eller et selvhjælpssystem.

"Der spildes for meget tid på at 'genopfinde den dybe tallerken,' fordi løsninger til almene problemer ikke i tilstrækkelig grad bliver registreret og delt mellem supportmedarbejdere," udtaler Ridgway.

"It-afdelinger er nødt til at bevise deres værd, da denne undersøgelse viser, at brugeres opfattelse af it-afdelingen undervurderer den rolle, den spiller i en virksomhed."

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere