Edison 2008: Hver gang en handel på nettet bliver gennemført, går et lille beløb til den danske virksomhed Engodsag.dk. Eller Agoodcause.uk. Eller Einegutesache.de.
Beløbet fordeles mellem en lang række af velgørende organisationer, mens 25 procent går til virksomheden selv.
Den forretningsmodel fungerer allerede i Danmark, hvor næsten 150.000 danskere har hentet Engodsags browser-plugin, som sørger for, at de nethandlende bidrager til velgørenhed, når de handler i en af 350 registrerede online-butikker.
Løfter man imidlertid blikket og kigger ud over dansk nethandels grænser, og tager hele verdens onlinehandel med som potentielle bidragsydere, er konturerne til et stort, dansk iværkssættereventyr pludselig tydelige.
Og det er lige præcis et iværksættereventyr, som medstifter af Engodsag.dk, Jonathan Løw, forestiller sig.
”Al e-handel skal indeholde en donation. Vi håber, vi kan blive en dansk succeshistorie, et velgørenhedens Skype. Vi vil ud i hele verden, og det håber vi, at vi sammen med vores mange brugere kan sørge for sker,” siger han.
Ud til en hel verden
Skype bredte sig hastigt til millioner af mennesker via anbefalinger - ægte web 2.0. Det samme håber 29-årige Jonathan Løw vil ske for Engodsags browser-plugin.
”Folk vil gerne bidrage til velgørende organisationer. De kan endda selv vælge, hvem de ønsker at støtte. Det er de mange danske brugere, vi har indtil nu, også et bevis på. Sammenlignet med udlandet giver danskerne endda meget mindre til velgørenhed, så det internationale potentiale er enormt,” siger han
I løbet af sommeren lanceres Engodsag i USA og seks europæiske lande, nemlig Sverige, Holland, Italien, Tyskland, England og Frankrig.
”Vi skal bruge yderligere investeringer til vores udenlandske projekt, og vi skal tage et skridt ad gangen. I Danmark har vi vist, at vi kan samle mange penge ind,” siger Jonathan Løw.
Engodsag.dk har allerede aftaler med 5.000 internetbutikker globalt og med store virksomheder som Dell og Iceland Air. Over 350 hjælpeorganisationer modtager støtte.
"Vi skal have fat i de almindelige brugere og have dem til at synes, det er en god idé, så vi satser på viral markedsføring,” siger Jonathan Løw.
Streger på en café
De første streger til Engodsag blev tegnet på en café i Århus af Jonathan Løw og Mads Ellegaard i 2004.
Dengang arbejde Jonathan Løw som e-handelschef for Bog & Idé, hvor han blandt andet administrerede det sociale sponsorat for Red Barnet.
Han faldt over en bog om e-handel, skrevet af Mads Ellegaard, som havde startet Notabene.net. Han kontaktede ham, og det stod hurtigt klart, at de delte mange ideer om, hvordan man kan skrue en internetbaseret forretning sammen.
”Ingen af os er teknikere, overhovedet. Vi kan ikke skrive en eneste kodelinje, men vi interesserer os meget for kommunikation og internet,” siger Jonathan Løw.
I slutningen af 2006 var forretningsplanerne så fremskredne, at det lykkedes at tiltrække to private investorer, som i dag ejer hver 15 procent af Engodsag. Jonathan og Mads deler resten med hver 35 procent ejerskab.
Donation som default
”Tanken var og er stadig, at det skal kunne betale sig for virksomheder at gøre noget godt. Samtidig skal det være nemt for både brugere og virksomheder at have god samvittighed. Vi ved også, at hjælpeorganisationerne bruger mere og mere tid på administration. Derfor er det vigtigt for dem at få nye midler, og vi bidrager med penge, de ellers aldrig havde fået,” forklarer han.
Han er glad for kåringen som årets Edison.
”Det har stor betydning, for det skaber opmærksomhed og er en anerkendelse af, at man godt kan kombinere velgørenhed og forretning. Vi kalder det social innovation.”
Et bud på fremtiden for det sociale browser-plugin kunne være et samarbejde med de store pc- og softwareproducenter.
”Måske kan man en dag købe pc’er med vores program installeret som default,” spekulerer Jonathan Løw.
Du kan læse alt om Edison-konkurrencen og se videoer med både kandidaterne og dommerne på cw.dk/edison