Edison-vinder: ”Vi vil være velgørenhedens Skype”

Potentialet for Engodsag.dk er stort og internationalt, og ambitionerne er ikke mindre. Medstifter Jonathan Løw mener, at donation til velgørenhed kan blive fast bestanddel af alle nethandler.

Artikel top billede

”Ja, vel er vi idealister. Vi vil gerne være med til at ændre på tingene og gøre det bedre. Vi er en kultur af iværksættere, der insisterer på at se det hele i et større perspektiv,” siger Jonathan Løw (tv.) og Mads Ellegaard.

Edison 2008: Hver gang en handel på nettet bliver gennemført, går et lille beløb til den danske virksomhed Engodsag.dk. Eller Agoodcause.uk. Eller Einegutesache.de.

Beløbet fordeles mellem en lang række af velgørende organisationer, mens 25 procent går til virksomheden selv.

Den forretningsmodel fungerer allerede i Danmark, hvor næsten 150.000 danskere har hentet Engodsags browser-plugin, som sørger for, at de nethandlende bidrager til velgørenhed, når de handler i en af 350 registrerede online-butikker.

Løfter man imidlertid blikket og kigger ud over dansk nethandels grænser, og tager hele verdens onlinehandel med som potentielle bidragsydere, er konturerne til et stort, dansk iværkssættereventyr pludselig tydelige.

Og det er lige præcis et iværksættereventyr, som medstifter af Engodsag.dk, Jonathan Løw, forestiller sig.

”Al e-handel skal indeholde en donation. Vi håber, vi kan blive en dansk succeshistorie, et velgørenhedens Skype. Vi vil ud i hele verden, og det håber vi, at vi sammen med vores mange brugere kan sørge for sker,” siger han.

Ud til en hel verden

Skype bredte sig hastigt til millioner af mennesker via anbefalinger - ægte web 2.0. Det samme håber 29-årige Jonathan Løw vil ske for Engodsags browser-plugin.

”Folk vil gerne bidrage til velgørende organisationer. De kan endda selv vælge, hvem de ønsker at støtte. Det er de mange danske brugere, vi har indtil nu, også et bevis på. Sammenlignet med udlandet giver danskerne endda meget mindre til velgørenhed, så det internationale potentiale er enormt,” siger han

I løbet af sommeren lanceres Engodsag i USA og seks europæiske lande, nemlig Sverige, Holland, Italien, Tyskland, England og Frankrig.

”Vi skal bruge yderligere investeringer til vores udenlandske projekt, og vi skal tage et skridt ad gangen. I Danmark har vi vist, at vi kan samle mange penge ind,” siger Jonathan Løw.

Engodsag.dk har allerede aftaler med 5.000 internetbutikker globalt og med store virksomheder som Dell og Iceland Air. Over 350 hjælpeorganisationer modtager støtte.

"Vi skal have fat i de almindelige brugere og have dem til at synes, det er en god idé, så vi satser på viral markedsføring,” siger Jonathan Løw.

Streger på en café

De første streger til Engodsag blev tegnet på en café i Århus af Jonathan Løw og Mads Ellegaard i 2004.

Dengang arbejde Jonathan Løw som e-handelschef for Bog & Idé, hvor han blandt andet administrerede det sociale sponsorat for Red Barnet.

Han faldt over en bog om e-handel, skrevet af Mads Ellegaard, som havde startet Notabene.net. Han kontaktede ham, og det stod hurtigt klart, at de delte mange ideer om, hvordan man kan skrue en internetbaseret forretning sammen.

”Ingen af os er teknikere, overhovedet. Vi kan ikke skrive en eneste kodelinje, men vi interesserer os meget for kommunikation og internet,” siger Jonathan Løw.

I slutningen af 2006 var forretningsplanerne så fremskredne, at det lykkedes at tiltrække to private investorer, som i dag ejer hver 15 procent af Engodsag. Jonathan og Mads deler resten med hver 35 procent ejerskab.

Donation som default

”Tanken var og er stadig, at det skal kunne betale sig for virksomheder at gøre noget godt. Samtidig skal det være nemt for både brugere og virksomheder at have god samvittighed. Vi ved også, at hjælpeorganisationerne bruger mere og mere tid på administration. Derfor er det vigtigt for dem at få nye midler, og vi bidrager med penge, de ellers aldrig havde fået,” forklarer han.

Han er glad for kåringen som årets Edison.

”Det har stor betydning, for det skaber opmærksomhed og er en anerkendelse af, at man godt kan kombinere velgørenhed og forretning. Vi kalder det social innovation.”

Et bud på fremtiden for det sociale browser-plugin kunne være et samarbejde med de store pc- og softwareproducenter.

”Måske kan man en dag købe pc’er med vores program installeret som default,” spekulerer Jonathan Løw.

Du kan læse alt om Edison-konkurrencen og se videoer med både kandidaterne og dommerne på cw.dk/edison

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil