Artikel top billede

Kunsten at tiltrække talent - sådan kan du gøre

Klumme: Hvorfor er studiejobs altid så elendige? En interessant, dynamisk virksomhed burde være fleksibel nok til at give sine studiemedarbejdere noget spændende at give sig til.

Jeg er kommet hjem fra et karrierearrangement for studerende afholdt i Københavns Lufthavns hotel.

Det var arrangeret af Nova100, en organisation der samler cremen af studerende og giver virksomheder mulighed for at møde de studerende og præsentere sig selv.

Med tjekkede omgivelser som penthouse suiter, lækker mad og underholdning af en af landets bedste stand-up’ere kan man mærke, at der er nogle, der er fremme i skoene hvad angår rekruttering – også selvom vi stadig studerer.

Det er der også grund til. Arbejdsløsheden er nu nede på omkring tre procent – det laveste siden 1974.

Om 15 år vil der være 200.000 færre 30-50-årige.

Rift om årgangen

De dygtige studerende, der bliver kandidater inden for det næste par år, er en lille årgang, der er rift om.

Virksomheder, som deltager i arrangementer som dette, udviser den langsigtede rekrutteringsstrategi, jeg tror, er nødvendig.

Noget der dog stadig undrer mig, er disse virksomheders fokus på at rekruttere folk til job, når de bliver færdige med uddannelsen.

Hvad med studiejob? Det må da være den bedste måde at sælge virksomheden som arbejdsplads efter endt uddannelse.

Ikke sexet nok

Det siges, at it-branchen ikke er sexet nok – det er jeg helt enig i.

ITEK omtaler interesseområder blandt unge som bl.a. medier, sundhed og design, som kunne dyrkes.

For mit vedkommende handler det mere om de arbejdsopgaver, man får tildelt.

Jeg har kigget efter studiejob i lidt tid, og der har været langt mellem de interessante stillinger.

Jeg har været overrasket over, hvordan mange studiestillinger er reduceret til næsten rent administrativt arbejde:

“Dine primære arbejdsområder bliver udarbejdelse af ressourceoversigter, tidsadministration og support til finansiel rapportering.”

Man ender hurtigt i et hjørne med et Excel-ark, der skal ryddes op i.

Dette bør du gøre

Det har også undret mig, at lønnen ofte har været en fast sats, der ikke stod til forhandling.

Det synes jeg, er en gammeldags anskuelse af studiejobs.

Studiemedarbejdere kan for eksempel have meget forskellig udstrækning af erhvervserfaring, både med hensyn til omfang og relevans i forhold til studie.

Der er også stor forskel på en, der læser bachelor på første år og en, der er ved at afslutte sin kandidatudannelse.

Det bør afspejles i både jobindhold og løn.

Virksomheder ville kunne tiltrække bedre kandidater, hvis de tog deres studiemedhjælpere mere alvorligt og gav dem nogle interessante opgaver.

Samtidig ville de få en relativt billig arbejdskraft på deltid.

Selvfølgelig skaber deltidsarbejde og den korte erhvervserfaring grænser for, hvad man kan lave, men de mere progressive chefer tillader, at man bliver allokeret til projekter og laver arbejde for kunder, ikke kun interne opgaver.

Det er ikke noget problem at starte med noget administrativt, for så at vise sine evner og bevæge sig op til mere krævende opgaver, men en interessant, dynamisk virksomhed er fleksibel nok til at give sine studiemedarbejdere noget spændende at lave.

Mads Schjølin er direktør for Detectum.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere