Artikel top billede

IT- og Telestyrelsen: Du har ret til detaljeret regning

Som telekunde har du krav på at få en regning, der indeholder detaljer om hvert enkelt opkald, som du har foretaget. Det fastslår IT- og Telestyrelsen.

IT- og Telestyrelsen slår fast, at telekunder har krav på en specificeret regning, der indeholder oplysninger om hvert enkelt opkald, som kunden har foretaget.

Det er oplysninger, som erhvervskunder og teleanalytikere har oplevet, at
TDC forsøger at tilbageholde.

Ifølge Peter Hindsberger, der er kontorchef i IT- og Telestyrelsen, bryder teleselskaber loven, hvis de nægter at udlevere oplysninger, der gør det muligt at identificere de enkelte opkald.

"Kunderne har krav på oplysninger om det kaldte nummer, opkaldstidspunkt, opkaldets længde og pris," siger Peter Hindsberger, der dog påpeger at erhvervskunder i modsætning til almindelige forbrugere har mulighed for at fraskrive sig retten til en specificeret regning.

Teleanalytiker Torben Rune har dog tidligere fortalt, at han aldrig har hørt om et firma, der har benyttet sig af muligheden.

Nicolai Dragsted, der er it- og teleadvokat i advokatfirmaet Bender von Haller Dragsted, er enig i Peter Hindsbergs vurdering.

"Der ingen tvivl om, at teleselskaberne skal udlevere data om de enkelte telefonopkald, hvis kunden kræver det," siger Nicolai Dragsted.

Ingen krav om form

Peter Hindsberger vurderer dog, at grænsen for hvad teleselskaberne er forpligtet til at udlevere kan være hårfin.

"Det er oplysninger, der skal gøres tilgængelige for kunden. Men jeg vurderer ikke, at kunden kan stille krav om formen. Eksempelvis kan kunden ikke kræve at få udleveret de såkaldte CDR-records, der er filer, som indeholder de autentiske opkaldsdata. Det er rigeligt, hvis teleselskabet blot udlevere udtræk fra filerne i papirform," siger Peter Hindsberger.

Hvis du som erhvervskunde ikke har fraskrevet dig retten til en specificeret regning, så opfordrer IT- og Telestyrelsen dig til at klage til Teleankenævnet, hvis dit teleskab nægter udlevere den specificerede regning .

Teleankenævnet er et privat klagenævn etableret i samarbejde mellem den danske telekommunikations-industri og Forbrugerrådet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere


Ledelse og AI: Sådan transformerer teknologien lederskabet

Her er chancen for at netværke med andre ledere, der håndterer store transformationer med udgangspunkt i it. Hør blandt andet om, hvordan AI revolutionerer forandringsledelse og organisatorisk udvikling.

02. oktober 2025 | Læs mere