Tilbage til artiklen: Her er din huskeseddel når du skal outsource it.
Ved kontraktforhandlingerne bør kunden forsøge at få mulighed for at kigge leverandøren efter i sømmene. Også efter it-systemerne er sat i drift hos leverandøren.
Det kan ske ved hjælp af auditing, hvor uvildige eksperter gennemgår leverandørens serviceydelser og tekniske setup.
“Auditing i form af kundens gennemgang af leverandørens maskiner, systemer og data sikrer gennemsigtighed om kontraktens opfyldelse.
Det afhænger af kontraktvilkårene, hvor ofte der gennemføres auditing.
Det er oplagt noget, som skal skrives ind i kontrakten, så kunden sikrer sig ret til auditing. Betingelserne for hvornår og hvordan auditing kan kræves, skal fremgå.
Er det, når kunden har lyst til det, eller er det kun noget kunden kan forlange, hvis servicemålene eksempelvis ikke bliver overholdt.
Den konkrete udformning af vilkårene afhænger af forhandlingsstyrken, da leverandøren ikke bryder sig om hele tiden at have kunden og kundens rådgivere til at kigge på forretningen. Samtidig kan det også betyde ubudgetterede omkostninger for leverandøren,” siger Carsten Raasteen.
Tilbage til artiklen: Her er din huskeseddel når du skal outsource it.