Forbrugerombudsmanden har uddelt en syngende lussing på 200.000 kroner til Coop Danmark.
Det skyldes, at supermarkedsgiganten i 2004 opgav forkerte oplysninger om besparelser på virksomhedens egen onlinebutik, Nettorvet.
Men Coop henviser ikke til selskabets egne førpriser, men derimod til priser hos konkurrenter og leverandørernes vejledende priser.
Det fremgår af en politianmeldelse af Coop, som Forbrugerombudsmanden indgav i 2005.
Alvorlig sag
Ifølge Charlotte Bruun Windahl, jurist hos Forbrugerombudsmanden, er der tale om en overtrædelse af markedsføringsloven, som Forbrugerombudsmanden ser alvorligt på.
"Det er en alvorlig overtrædelse af markedsføringsloven, og den slags sager holder vi naturligvis skarpt øje med.
Førpriserne har indflydelse på forbrugernes beslutninger, derfor er det helt afgørende, at oplysningerne om besparelserne er korrekte," siger Charlotte Bruun Windahl.
Coops informationsdirektør Jens Juhl Nielsen oplyser, at han synes, at afgørelsen er rimelig, men ønsker ikke at kommentere yderligere på sagen.
Han henviser til en pressemeddelelse, hvor Coop skriver:
"Vi er tilfredse med Forbrugerombudsmandens indsats for at sikre, at der kun anvendes sparbudskaber, der kan dokumenteres. Alt andet er konkurrenceforvridende og kan vildlede kunderne,” siger juridisk direktør Per Sjøqvist ifølge Coops pressemeddelelse.
Coop ændrede prisoplysningerne, da virksomheden blev opmærksomme på problemet. Coop har efterfølgende skærpet de interne reglern om angivelse af førpriser.