Beslutningen om at åbne for adgangen til toplevel-domæner kan få indflydelse på hjemmesidernes opbygning.
Med et toplevel-domæne kan en virksomhed erstatte .dk med virksomhedens eget navn.
Det har fået Arla Foods pressechef, Theis Brøgger, til at spørge, om ikke domænenavne som arla.arla vil forvirre internetbrugerne unødigt.
Men selv om Arla og andre danske virksomheder ikke umiddelbart ser perspektiver i de nye domæner, kan to
markedsføringseksperter godt se visse muligheder.
Forvirring kommer af forkert brug
"Forvirring kommer af forkert brug, derfor tror jeg også, at det i visse tilfælde kræver ændring i hjemmesidernes arkitektur, hvis toplevel-domænerne skal komme til deres ret," siger Simon Wooller, kreativ director i reklamebureauet Saatchi & Saatchi, der blandt andet markedsfører Coca-Cola og Sony-Ericsson.
Han forudser, at virksomhedens hovedside på nettet vil få endnu mindre betydning, end den har i dag.
Når virksomhederne kan flytte deres navn om på den anden side af det sidste punktum i webadressen, giver det en ledig plads før punktummet, der kan anvendes kreativt.
Derfor forestiller Simon Wooller sig, at virksomhederne endnu mere systematisk vil henvise til specifikke sektioner på deres hjemmesider.
"Arla vil i mindre grad henvise til deres hovedside, men eksempelvis henvise til mathilde.arla i reklamer for virksomhedens kakaomælk," siger Simon Wooller.
"Virksomheder vil bruge enhver mulighed for at kanalisere kunderne mere præcist ind på hjemmesiden, fordi det kan give en konkurrencemæssig fordel," siger Simon Wooller.
Derfor tror han også, at Saatchi & Saatchi vil bruge det i den fremtidige markedsføring af virksomhedens kunder.
"Det er naturligvis svært at spå om fremtiden, men jeg tør godt vove pelsen og sige, at vi vil bruge
de muligheder, som toplevel-domænerne tilbyder," siger Simon Wooller.
Integration mellem offline- og onlineverdenen
Peter Svarre er informationsarkitekt hos reklamebureauet Hello Group. Han er enig i, at toplevel-domænernes mulighed for korte og let forståelige adresser kan kanalisere brugerne mere præcist ind på virksomhedernes hjemmesider.
"De korte og let forståelige adresser tilbyder især nogle muligheder, når der fra offline-verdenen skal henvises til webadresser, og det er naturligvis nogle muligheder, som man bør overveje, når man opbygger nye hjemmesider," siger Peter Svarre.
Han tror dog ikke, at topleveldomænerne vil ændre voldsomt på opbygningen af hjemmesiderne.
"Brugerne er ofte bedøvende ligeglade med webadressen, når de først er kommet ind på den ønskede hjemmeside. Og i dag bruger langt de fleste alligevel Google, når de skal finde rundt på nettet," siger Peter Svarre.
Hvis toplevel-domænerne får større indflydelse på opbygningen af hjemmesiderne, så tror Peter Svarre, at det har lange udsigter.
"De fleste internetbrugere har tillagt sig nogle rutiner, når de færdes på nettet. Det er rutiner, som ikke kan ændres fra dag til dag, derfor tror jeg ikke, at toplevel-domæner vil få nogen voldsom indflydelse på hjemmesidernes opbygning i løbet af de kommende år," siger Peter Svarre