Microsoft: Google/Yahoo-aftale skader konkurrencen

Den store aftale om betalte søgeresultater mellem Yahoo og Google vil skade den frie konkurrence, mener Microsoft.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Ifølge Microsofts chefrådgiver, Brad Smith, har Yahoos administrerende direktør, Jerry Yang, sagt til Microsoft-chefer, at selskabets aftale om betalte søgeresultater med Google vil reducere internettets søgemarked fra to hovedsøjler til blot en enkelt.

Aftalen - der gør det muligt for Yahoo at vise betalte søgeresultater fra Google på sin hjemmeside - vil føre til mindre konkurrence, og det har Yahoo anerkendt, fortæller Brad Smith til det amerikanske senats konkurrence-organ.

Han siger til senatorerne, at Jerry Yangs kommentarer faldt under et møde mellem Yahoo og Microsoft 8. juni.

Yahoo: Microsoft har ikke en chance
Her beskrev Jerry Yang ifølge Brad Smith internettets søgemarked som "to-polet" med Google på den ene side samt Yahoo og Microsoft på den anden side.

Jerry Yang sagde til Microsoft-cheferne, at Yahoo ville blive "en del af Googles pol," hvis Yahoo underskrev søge-aftalen med Google, og at Microsoft dermed ikke ville være stærk nok til at konkurrere, lyder det fra Brad Smih.

"Det principielle spørgsmål er dette: Kan et enkelt selskab etablere effektiv kontrol over 90 procent af markedet for betalte søgeresultater ved at indgå en aftale med sin største konkurrent?," spurgte Brad Smith de amerikanske senatorer.

Yahoo afviser

Michael Callahan, chefrådgiver for Yahoo, siger, at han ikke erindrer, at Jerry Yang fremførte de pågældende bemærkninger, men han betrider Brad Smiths beskrivelse af tonen under mødet 8. juni.

Microsoft har i de seneste måneder gjort adskillige forsøg på at overtage Yahoo eller dele af Yahoo, og mødet var en del af denne proces, fremfører han.

"Vi er overbeviste om, at jo mere man lærer om denne aftale (mellem Yahoo og Google, Red), jo mere vil det stå klart, at den er god for konkurrence-situationen, for forbrugerne, for annoncørerne og naturligvis for Yahoo," siger Michael Callahan.

Microsoft sidder på omkring 90 procent af det globale marked for styresystemer og omkring 80 procent af webbrowser-markedet.

Og den position har selskabet forsøgt at bruge til at "destabilisere" eller købe Yahoo, mener David Drummond, juridisk chef i Google.

Microsoft har som verdens dominerende softwareselskab selv en stribe monopolsager på samvittigheden. Størst er de milliardbøder, som selskabet har fået af EU.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Jyske Bank

    Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

    Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S