Ciscos John Chambers surfer videre til næste bølge

ComputerViews: Cisco leverede i går et regnskab, der viser at trælse tider godt kan være frugtbare. Den næste store bølge ligger fem til ti år ude i tiden.

Artikel top billede

ComputerViews: Som topchef i Cisco er en af John Chambers' hovedopgaver at tale med kunder. Det bruger han mere end halvdelen af arbejdstiden på. Og om tre år forventer han at møde flere kunder, men rejse mindre.

Det er naturligvis et godt salgsargument ikke bare for Ciscos professionelle videomøder, der starter ved 300.000 dollars pr installation, men for unified communications i det hele taget. Det handler om den næste store bølge.

Erhvervslivet har allerede indkasseret afkastet af investeringer i erp, crm og e-mail. Nu skal web 2.0 og samarbejdsløsninger sikre virksomhederne fleksibilitet og hastighed i udvikling, produktion og salg, som skaber den produktivitetsfremgang, der er nødvendig for at holde sig foran konkurrenterne.

Video er killer-applikationen i samarbejdsværktøj. At kunne se hinanden er helt afgørende for at fremme anvendelsen af samarbejdsværktøjer. Reducerede rejseomkostninger er en sidegevinst, mens hovedgevinsten alt andet lige er en øget frekvens af møder, hvor folk samarbejder og dermed skaber innovation.

Klassisk klemme

Men for at nå dertil skal Cisco og konkurrenterne i branchen gennem den klassiske it-klemme, der på én gang stiller krav om at håndtere stadig større teknologisk kompleksitet og levere øget brugervenlighed, så selv direktionen kan anvende samarbejdsværktøjerne.

"Web 2.0 og samarbejdsværktøjer bliver de største drivkræfter i vores forretning på fem til ti års sigt," sagde Ciscos topchef John Chambers i forbindelse med fremlæggelsen af regnskabet tirsdag nat dansk tid.

Et regnskab der viste, at trælse tider godt kan være frugtbare - så længe man blot er storleverandør af teknologi til det globale internet fra det trådløse hjemmenetværk til de største datacentre.
For første gang i selskabets godt 25 årige historie lå omsætningen i det seneste kvartal over ti milliarder dollars. Hele det netop afsluttede regnskabsår viste en stigning i omsætningen på ti procent og en vækst i indtjeningen på 4,4 procent.

Siden midten af 1990-erne er Cisco lykkes med gennem partnerskaber og opkøb at udvikle sig frem til næste bølge, mens eksisterende produkter har leveret indtjeningen i knapt så gode tider.
Det er den teknik John Chambers vil fortsætte med. Han ser både Cisco som partner med de store som IBM, Microsoft og Intel, samtidig med, at opkøb af både store og små virksomheder fortsætter.

Til nyhedstjenesten CNet sagde han således i går, at hans favorit opkøb er en lille virksomhed med et banebrydende produkt, som de lige er klar til at gå på markedet med. Et eksempel som Cisco selv fremhæver i regnskabsmeddelelsen er købet af danske DiviTech i juni.

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S