Her er projektguruens syv tips til succes

Danmarks mest erfarne projektleder med en million arbejdstimer bag sig giver syv gode råd til, hvordan du med succes kan lede et forandringsprogram.

Artikel top billede

(Foto: Mikael Rieck freelance)

Til manges forundring er Kenneth Schørring fra IPTeams ikke tilhænger af plan b'er. Det fjerner fokus fra målet, mener manden, der kan kalde sig for en af Danmarks mest erfarne projektleder.

Og han formår så sandelig også at afslutte projekterne til tiden. Kenneth Schørring har deltaget i nogle af de største it-programmer og projekter i den finansielle sektor i Norden.

I de senere år har projektlederen hovedsageligt arbejdet med store strategiske integrationsprogrammer, der involverer flere virksomheder fra forskellige lande.

Programmernes omfang er samlet set opgjort til over én million arbejdstimer (700 mandeår), som er opgjort ultimo 2007.

En af ni

Kun otte andre danskere er ligesom Kenneth Schørring IPMA-certificeret (International Project Management Association) projektchef på A-niveau.

Senest har han hos SDC ledet det store nordiske CERDO-projekt (integration af banksystemer) og ledet medarbejderne og optrådt som bindeled mellem projektet og bestyrelse.

Kenneth Schørrings virke er inden for store forretningsmæssige forandringsprogrammer.

I de senere år har han haft ansvaret for forandringsprogrammer, hvor målene var realisering af synergier inden for forretningsmæssig produkt udvikling, procesoptimering, samt reduktion af it-omkostninger.

De forretningsmæssige programmer involverede hele virksomheder på tværs af landegrænser med deltagelse fra mange forskellige leverandør er.

Efterfølgende har Kenneth Schørring brugt tid på at evaluere projekterne, og nedenfor kan du læse om syv punkter, der er gået igen og har givet succes i programmerne.

Sådan får du succes med projektledelse - Syv konkrete råd

1. Kundekontakt

Brug kundesamarbejde som en drivkraft og kritisk succesfaktor i programmet.

Du skal ikke bare fokusere på klassiske ting og kun kigge på produktet, men også på hvad kunden ønsker at få ud af samarbejdet og systemet.

Det er nødvendigt at tale med så mange interessenter/parter som overhovedet muligt hos kunden. Det kan være ledelsen, medarbejdere og andre, der udtrykker succes, for succes kan være svær at definere.

2. Klare krav

En god gammeldags kravspecifikation går aldrig af mode, for det har enorm betydning for kunden og leverandøren, at der ikke opstår problemer bagefter.

Drøft succeskriterier tidligt i processen og få diskuteret, hvad der er vigtigt, for det får stor betydning senere. På den måde kan du bedre navigere og prioritere, når du fra start ved, hvor du har kunden.

3. Stærk governance

Hav styr på tid, økonomi, kvalitet, risiko og alt andet, du kan styre. Men hold det på et vist niveau, for hvis det går helt ned i mikro-detaljer, påvirker det folks evne til at være kreative.

Det handler om at balancere tingene rigtigt. Folk har en tendens til at fokusere meget på data og information, fordi det er meget konkret, mens det at skabe motivation og energi er mere vanskeligt.

Min erfaring viser, at motivation og energi har langt større betydning.

4. Kommunikation

Jo enklere budskab jo bedre. Det trænger bedre ind hos medarbejderne, hvis du bruger korte beskrivelser i stedet for lange, komplicerede planer og komplekse budskaber. Prøv at bruge levende mennesker.

Jeg har tit involveret kundens ledelse i at fortælle, hvorfor et program er vigtigt.

Det har langt større effekt end en projektchef, der citerer en kunde eller en direktion.

Brug humor i situationer, hvor det spidser til. Uanset hvor kritisk og vigtigt situationen er, prøver jeg at løsne op med humor som et aktivt ledelsesredskab.

5. Drop plan b

Vi havde ikke nogen plan b på de store programmer. Det var helt bevidst for at få så mange mennesker til at fokusere på ét klart mål. Fokus forsvinder fra målene, hvis du begynder med at arbejde med andre ting.

Selv da det virkelig begyndte at spidse til og blev nødvendigt at ændre på slutplanerne, gjorde vi det så sent som overhovedet muligt for at bevare fokus i programmerne.

6. Et klart formål

Der er ikke noget værre end programmer og projekter, som ikke har et klart formål. Hvis spændingsfeltet ikke er der, skal man prøve at skabe det.

Det er meget tydeligt, at programmerne først rykker, når det er klart, hvad der skal nås.

Feltet er også koblet til succeskriterierne, for jo bedre man ved, hvad kunden ønsker, jo større er chancen for succes.

En effektiv måde at skabe spændingsfelt på er at medarbejderne møder kunden eller brugerne. Jo mere kontakt jo større spændingsfelt opstår der i programmer.

7. Selvledelse

Hvis du har en stor og kompleks organisation, er der brug for, at grupper og medarbejdere er stærkt selvstyrende og selv tager initiativ til opgaver.

De skal selv forstå formålet med programmet og ikke være bange for at tage en risiko.

For at få ting til at vokse i en stor projektorganisation, skal du have en no blame-kultur, hvor man ikke bebrejder fejltagelser. Ellers kan det tage initiativet ud af folk.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse