For et par år siden spurgte motorcykelproducenten Yamaha sine forhandlere om, hvorvidt de var interesserede i et it-system, der dækkede samtlige behov i butik og værksted.
Det skulle ikke koste dem en krone udover udgifter til hardware, uddannelse og implementering, hvilket alt i alt løber op i omkring 50.000 kroner.
"Selvfølgelig gør vi det ikke for vores blå øjnes skyld. Ambitionen er at knytte forhandlerne tættere til os og skabe mersalg," fortæller Niels Hansen, vicedirektør og it-ansvarlig, Yamaha Motor Scandinavia.
Den nye løsning er koblet op mod Yamahas egne systemer, hvilket giver en række fordele for forhandlerne.
Bestiller forhandlerne for eksempel reservedele, lægges bestillingen automatisk over i Yamahas centrale system, og når forhandleren sælger en ny motorcykel, klarer systemet af sig selv garantiregistreringen og beskriver, hvilket ekstraudstyr, der findes til den pågældende model.
Det komplette kassesystem kan ud over forslag til tilbehør også bidrage med finansierings- og forsikringstilbud.
Med til at bestemme
Idéen opstod for halvandet år siden, og så snart interessen var en kendsgerning, etablerede Niels Hansen en gruppe på seks forhandlere fra Danmark, Norge og Sverige.
De fem har siden fungeret som referencegruppe og været med til at fastsætte kravspecifikationer til løsningen, der omfatter økonomi, salg, værkstedsstyring, garantiregistrering og reservedelsbestilling.
Microsofts Navision er den systemmæssige grundplatform, der har fået den tyske bilbrancheløsning Incadea lagt oven på.
"Der er en vis lighed på mange punkter mellem de to løsninger, men vi kan alligevel ikke umiddelbart bruge den tyske løsning," siger Niels Hansen.
Et Yamaha-lag øverst
Løsningen har derfor fået lagt et 'Yamaha-lag' oven på.
Udviklingen har Incadea stået for med udgangspunkt i de kravspecifikationer, som motorcykelforhandlerne har leveret i samarbejde med Yamaha.
Den største udviklingsmæssige udfordring har været integrationen til Yamahas egne systemer, mens ting som sprogstyring, valuta- og bank-faciliteter ifølge Yamaha-direktøren har været "den mindste del af det."
"Derudover er der en temmelig stor spredning i forhandlernes it-kundskaber, hvilket selvfølgelig også har været en udfordring i udviklingen," konstaterer Niels Hansen.
Yamahas ERP-løsning skal dække fra den lille forhandler med bare et par mand og op til de store med mere end 20 ansatte.
Nej til central løsning
Et forslag om at køre systemet på en central server mødte modstand blandt forhandlerne.
En central løsning ville ellers gøre det ulige meget nemmere at opgradere og vedligeholde løsningen, ligesom forhandlerne ville slippe for backup-procedurer og for investeringer i hardware.
"Nogle forhandlere er lidt bange for, at vi skal gå ind og rode i deres data for eksempel for at se, hvordan den enkelte forretning går, så den løsning er tiden ikke moden til endnu," siger Niels Hansen.
Netop nu er udviklingen inde i en slutfase med fire pilotinstallationer kørende i henholdsvis Danmark, Norge og Sverige.
Den egentlige udrulning til de første 10 forhandlere i alle tre lande starter til oktober.
"Omkring midten af 2009 forventer jeg, at vi er færdige med at implementere løsningen hos de 10. Typisk vil der hos hver forhandler være en systemansvarlig og et par superbrugere," siger Niels Hansen.
Han forventer på længere sigt, at interessen fra forhandlernes side stiger, når de første 10 installationer er i drift. Ambitionen er, at mindst 100 af Yamahas 3-400 forhandlere i Danmark, Norge og Sverige kobler sig på løsningen.
Finansierer det selv
Yamaha Scandinavia finansierer selv udviklingen af koncernens ERP-løsning, men der er interesse fra Yamaha andre steder i Europa.
"Når vi har et internationalt system som Incadea som grundplatform, er det bestemt en mulighed at brede løsningen ud til Yamaha-forhandlere i andre lande," lyder det.
Supportmæssigt vil det heller ikke være noget problem at brede løsningen ud, da Yamahas forhandlere i hele Europa serviceres fra en central it-afdeling i Amsterdam.
Prisen for Yamahas ERP-løsning vil Niels Hansen ikke sige andet om, end at "det er en stor investering."
Til at hjælpe med at finde og videreudvikle den rigtige løsning hyrede Niels Hansen ERP-rådgiveren Herbert Nathan, og han har været med hele vejen, siden processen tog fart for halvandet år siden.