Yamaha tilbyder sine forhandlere gratis ERP

Motorcykelproducenten Yamaha tilbyder samtlige 300-400 forhandlere i Skandinavien en ERP-løsning udviklet specielt til dem. Eneste udgift er til hardware, uddannelse og implementering.

Artikel top billede

Yamaha leverer blandt andet motorcyklen til den syvdobbelte verdensmester i road racing Valentino Rossi.

For et par år siden spurgte motorcykelproducenten Yamaha sine forhandlere om, hvorvidt de var interesserede i et it-system, der dækkede samtlige behov i butik og værksted.

Det skulle ikke koste dem en krone udover udgifter til hardware, uddannelse og implementering, hvilket alt i alt løber op i omkring 50.000 kroner.

"Selvfølgelig gør vi det ikke for vores blå øjnes skyld. Ambitionen er at knytte forhandlerne tættere til os og skabe mersalg," fortæller Niels Hansen, vicedirektør og it-ansvarlig, Yamaha Motor Scandinavia.

Den nye løsning er koblet op mod Yamahas egne systemer, hvilket giver en række fordele for forhandlerne.

Bestiller forhandlerne for eksempel reservedele, lægges bestillingen automatisk over i Yamahas centrale system, og når forhandleren sælger en ny motorcykel, klarer systemet af sig selv garantiregistreringen og beskriver, hvilket ekstraudstyr, der findes til den pågældende model.

Det komplette kassesystem kan ud over forslag til tilbehør også bidrage med finansierings- og forsikringstilbud.

Med til at bestemme

Idéen opstod for halvandet år siden, og så snart interessen var en kendsgerning, etablerede Niels Hansen en gruppe på seks forhandlere fra Danmark, Norge og Sverige.

De fem har siden fungeret som referencegruppe og været med til at fastsætte kravspecifikationer til løsningen, der omfatter økonomi, salg, værkstedsstyring, garantiregistrering og reservedelsbestilling.

Microsofts Navision er den systemmæssige grundplatform, der har fået den tyske bilbrancheløsning Incadea lagt oven på.

"Der er en vis lighed på mange punkter mellem de to løsninger, men vi kan alligevel ikke umiddelbart bruge den tyske løsning," siger Niels Hansen.

Et Yamaha-lag øverst

Løsningen har derfor fået lagt et 'Yamaha-lag' oven på.

Udviklingen har Incadea stået for med udgangspunkt i de kravspecifikationer, som motorcykelforhandlerne har leveret i samarbejde med Yamaha.

Den største udviklingsmæssige udfordring har været integrationen til Yamahas egne systemer, mens ting som sprogstyring, valuta- og bank-faciliteter ifølge Yamaha-direktøren har været "den mindste del af det."

"Derudover er der en temmelig stor spredning i forhandlernes it-kundskaber, hvilket selvfølgelig også har været en udfordring i udviklingen," konstaterer Niels Hansen.

Yamahas ERP-løsning skal dække fra den lille forhandler med bare et par mand og op til de store med mere end 20 ansatte.

Nej til central løsning

Et forslag om at køre systemet på en central server mødte modstand blandt forhandlerne.

En central løsning ville ellers gøre det ulige meget nemmere at opgradere og vedligeholde løsningen, ligesom forhandlerne ville slippe for backup-procedurer og for investeringer i hardware.

"Nogle forhandlere er lidt bange for, at vi skal gå ind og rode i deres data for eksempel for at se, hvordan den enkelte forretning går, så den løsning er tiden ikke moden til endnu," siger Niels Hansen.

Netop nu er udviklingen inde i en slutfase med fire pilotinstallationer kørende i henholdsvis Danmark, Norge og Sverige.

Den egentlige udrulning til de første 10 forhandlere i alle tre lande starter til oktober.

"Omkring midten af 2009 forventer jeg, at vi er færdige med at implementere løsningen hos de 10. Typisk vil der hos hver forhandler være en systemansvarlig og et par superbrugere," siger Niels Hansen.

Han forventer på længere sigt, at interessen fra forhandlernes side stiger, når de første 10 installationer er i drift. Ambitionen er, at mindst 100 af Yamahas 3-400 forhandlere i Danmark, Norge og Sverige kobler sig på løsningen.

Finansierer det selv

Yamaha Scandinavia finansierer selv udviklingen af koncernens ERP-løsning, men der er interesse fra Yamaha andre steder i Europa.

"Når vi har et internationalt system som Incadea som grundplatform, er det bestemt en mulighed at brede løsningen ud til Yamaha-forhandlere i andre lande," lyder det.

Supportmæssigt vil det heller ikke være noget problem at brede løsningen ud, da Yamahas forhandlere i hele Europa serviceres fra en central it-afdeling i Amsterdam.

Prisen for Yamahas ERP-løsning vil Niels Hansen ikke sige andet om, end at "det er en stor investering."

Til at hjælpe med at finde og videreudvikle den rigtige løsning hyrede Niels Hansen ERP-rådgiveren Herbert Nathan, og han har været med hele vejen, siden processen tog fart for halvandet år siden.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra NetNordic

    De danske virksomheders kritiske infrastruktur er under pres

    Geopolitiske spændinger og NIS2-direktivet gør det stigende nødvendigt at have styr på sikkerheden omkring sin IT-infrastruktur.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job