Roaming-priser rager danskerne en høstblomt

Det er priserne på hjemmemarkedet, der interesserer de danske mobilkunder, mens priserne på udlandstelefoni er af meget lille betydning, mener mobilselskaberne.

Artikel top billede

(Foto: Foto: Air France)

Roaming-priserne rager danskerne en fjer, og derfor bliver roamingtaksterne ikke til et konkurrenceområde blandt de danske mobilselskaber.

De tre største spillere herhjemme ligger alle sammen inden for en afstand på fire øre for et samtaleminut fra et EU-land til Danmark.

De ligger med andre ord lige under den maksimale grænse, som EU har sat for prisen for roaming.

Og det er fint nok, for mobilkunderne interesserer sig for hjemmemarkedet, mens udlandstelefonien er underordnet, lyder det.

"Der var op til 30 kroners forskel i udlandet per minut i gamle dage, men dengang var folk fuldstændig ligeglade. At sænke prisen en øre mere bliver ikke en konkurrenceforskel, for danskerne er bare ligeglade," siger pressechef Rune Fick Hansen fra Telia.

Sonofon er billigst af de tre store teleselskaber med en pris på 4,25 kroner for et minuts samtale fra et andet EU-land til Danmark, mens henholdsvis Telia og TDC tager 4,29 og 4,28 kroner i minuttet.

Danskerne vil have andre ting

Hos TDC vurderer kommunikationsrådgiver Per M. E. Christiansen også, at danskerne interesserer sig mere for de daglige takster frem for dem, der gælder på en tur i udlandet.

"Det er nogle andre ting, som folk kigger på. SMS- og minutpriser i Danmark er langt mere interessante, fordi det er der, der er noget at spare. Hvis du rejser en uge om året, så er det ikke det, du vælger abonnement efter, og slet ikke hvis det kun er øre, der er at spare," fortæller Per M. E. Christiansen.

Europæisk loft for minutpriser

De nye minutpriser er lanceret efter krav fra EU-Kommissionen.

Siden 2006 har mobilpriserne imellem EU-lande været på dagsordenen i Bruxelles, og i 2007 kom der et europæisk loft på prisen. I lørdags blev loftet endnu engang sænket, og de danske udbydere lægger sig alle lige under loftet.

"I og med det er noget, man er forpligtet til, så er der ikke noget voldsomt incitament til at sætte prisen yderligere ned. Kursen skal regnes om og rundes ned, og så lander man på et ørebeløb, der ser pænt ud," siger kommunikationsrådigiver Per M. E. Christiansen fra TDC

Telia er en øre dyrere end TDC, og det nye prisniveau kom ikke som en overraskelse for virksomheden.

"Vi har lagt os på, hvad vi regner med niveauet bliver. Det er nok ikke her, man kommer til at se den store konkurrenceforskel," siger pressechef Rune Fick Hansen fra Telia.

Priserne for at modtage et opkald i et EU-land er den samme for de tre udbydere; 2,05 kroner.

Til kamp mod SMS-priser

Ifølge EU-kommissær for teleområdet, Viviane Reding, er minutprisen det første skridt på vejen imod et lavere prisniveau for de europæiske mobilkunder.

Hun vil fortsat gribe ind med tvang for at presse taksterne ned.

"Den næste udfordring bliver nu at skabe et enhedsmarked for roaming med tekstbeskeder og dataoverførsel. Jeg sætter min lid til, at det franske formandskab og Europa-Parlamentet vil hjælpe Kommissionen med at løse det problem meget snart," udtaler hun i en pressemeddelelse.

Viviane Reding mener, at de europæiske mobilkunder allerede nu har nydt godt af EU's indgriben.

"EU vedtog roaming-forordningen for, at borgerne frit skulle kunne tale i mobiltelefon, når de rejser rundt inden for det indre marked, uden at være bange for at få en kæmperegning. Det har betydet, at mere end 400 millioner forbrugere over hele Europa har sparet cirka 60 procent på deres foretagne og modtagne opkald under ferie- og forretningsrejser," siger hun.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS