HP vil integrere EDS-service efter opkøb

HP's fyringer kommer blandt andet til at betyde en besparelse på 1,8 milliarder dollars om året. Men virksomheden har også planer om at genansætte 50 procent af de afskårne stillinger i løbet af tre år.

Artikel top billede

Computerworld News Service: HP's meddelselse om, at der vil ske fyringer efter købet af it-servicevirksomheden EDS kom ikke som nogen overraskelse, men det gjorde virksomhedens integrationsplan til gengæld.

"Det bliver en kæmpe udfordring at samle to så forskellige virksomheder," siger Ben Pring, research vice president hos Gartner.

"HP vil gerne standardisere og gøre processerne repeterbare. EDC derimod har traditionelt brugt en unik fremgangsmåde til hver kunde. EDS vil nu være nødt til at ændre sin tilgang til it-forretning, og branchen vil holde øje med, om det lykkes HP at ændre EDS' tankegang," siger han.

HP har for få dage siden mødtes med finansanalytikere for at diskutere virksomhedens planer for, hvordan integrationen med EDS skal foregå. Der kom efterfølgende stort fokus på de 24.600 stillinger, der skal skæres væk i løbet af de næste tre år.

Vil geninvestere

HP meddeler, at nedskæringerne, der udgør 7,5 procent af den samlede medarbejderstab, vil eliminere overflødigheder i corporate support og andre funktioner, og virksomheden kommer til at spare 1,8 milliarder dollars om året, når planen er gennemført.

Virksomheden har planer om at geninvestere de besparelser i virksomhedens arbejdsstyrke med en plan om at genansætte 50 procent af de afskårne stillinger i løbet af tre år.

HP flytter sin outsourcing-afdeling over til EDS, og dele af HP's konsulent-virksomhed kommer til at høre under EDS eller HP Software, der bliver omdøbt til HP Software and Solutions i november.

Det betyder, at HP's service-forretning i bund og grund vil blive kørt af EDS, siger Paul Roehrig, analytiker hos Forrester Research, og det betyder, at HP's medarbedere vil være nødt til at leve op til EDS' niveau for it-tjenester.

EDS har ligget som nummer to på listen over leverandører af it-tjenester (efter IBM) og rapporterede en indtjening på 22,7 milliarder dollars i regnskabsåret 2007. HP rapporterede en service-indtjening på 16,6 milliarder dollars for 2007, mens IBM's service-forretning indbragte omkring 54 milliarder dollars.

"HP er nødt til at tænke hurtigt, hvis virksomheden skal udnytte EDS' stærke brand. HP er nødt til at bevise sin evne til at levere på tværs af tjenester," siger Paul Roehring.

Strategisk beslutning

Bortset fra de kulturelle problemer er der også andre faktorer, der kan stå i vejen for HP's succes. Kunder der er vant til EDS' forretningsmodel vil ikke nødvendigvis sætte pris på HP's forsøg på at inkorporere sin software i sine service-tilbud.

IBM adskiller strategisk sin Global Technology Service fra sine produkttilbud og lover at forblive leverandør-agnostisk og levere den teknologi, der passer bedst ind i kundens miljø. Men mange brancheiagttagere er bekymrede over, om HP har planer om at samle sin software- og service-forretning endnu mere og sælge HP's varer sammen med tilbud om outsourcing.

"IBM har taget en strategisk beslutning for lang tid tiden, og det har givet pote," siger Ben Pring fra Gartner. "EDS-modellen er teknologi-agnostisk, og HP må forstå, at det kan være farligt at gå væk fra det."

Oversat af Mille Bindslev.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job