Computerworld News Service: Nokia vil ikke længere bruge ressourcer på at udvikle sit virksomheds-mailsystem. I stedet skal Intellisync baseres på platforme fra blandt andre Cisco, Microsoft og IBM.
"Det kan ikke betale sig for os at udvikle vores egen platform, når vi kan gå sammen med virksomhederne bag de bedste løsninger på markedet," fortæller talsmand for Nokia Dinesh Subramanian.
Eksisterende virksomhedskunder kan vælge en ny løsning fra en af Nokias partnere, Nokias egen kommende e-mail-platform til forbrugere eller andre internetplatforme, siger Dinesh Subramanian.
De interne ressourcer, der tidligere blev brugt på Intellisync, vil i stedet blive brugt på at øge fokus på Nokias forbrugertjenester, men den underliggende teknologi vil stadig blive brugt.
"Teknologien fra Intellisync vil være nyttig i vores strategi for forbruger-e-mail," siger Dinesh Subramanian.
Stor på forbrugermarkedet
Virksomheden betatester i øjeblikket Nokia Email Service, som kan samle meddelelser fra konti hos for eksempel Gmail, Yahoo og ISP på mobiltelefonen.
Tjenesten vil blive lanceret, "når det giver mening," lyder det fra Dinesh Subramanian.
Det øgede fokus på forbrugermarkedet kommer ikke som en overraskelse for analytikerne.
Uanset hvor meget Nokia havde forsøgt, ville man ikke kunne overgå lignende tiltag fra Research In Motion og Microsoft, og Nokia har altid været en 'forbrugervirksomhed', siger Geoff Blaber, analytiker hos CCS Insight.
"Det understreger også, hvor stor Nokia er på forbrugermarkedet," siger han.
Oversat af Mille Bindslev