Artikel top billede

Søgeportalerne benytter sig af traditionel markedsføring, når kampen om annoncekronerne bliver hårdere.

Søgeportaler på jagt efter danske annoncekroner

Både Jubii og Google har de seneste par dage utraditionelt annonceret i de danske dagblade. Konkurrencen er blevet tydeligere, vurderer online-ekspert.

I onsdags var det Google, der havde et helt annoncetillæg i et af landets store dagblade.

Torsdag var det den danske søgeportal Jubiis tur til at reklamere off-line.

Selv om de to firmaer har vidt forskellige størrelser, konkurrerer de nemlig i høj grad om de samme annoncepenge.

Og konkurrencen er ikke blevet mindre, efter at eBay indtog det danske marked ved milliardkøbetaf Den Blå Avis.

Google bruger ikke kun mund-til-mund

Hos Google Danmark betyder det, at selskabet nu tager et for firmaet højst utraditionelt middel i brug. Det reklamerer for sig selv. I et trykt dagblad.

"Det er første gang, vi i Danmark bruger andet end internettet til at annoncere," siger Peter Friis, direktør i Google Danmark.

Han påpeger dog, at den nye strategi ikke skal ses som krisetegn midt i en ellers afmattet økonomi.

"Faktisk oplever vi, at krisetiderne ikke er krisetider for Google. Et eller andet sted skal man oplyse, før folk ved, hvad de skal lede efter. Jeg tror ikke på, at nogen markedsføring står alene. Google vil selvfølgelig også gøre brug af mediesynergierne," siger Peter Friis.

At Google øger marketingmaskinen fremgår også af firmaets egen oversigt over ledige jobs, hvor der aktuelt søges efter en dansk marketingdirektør.

"Vi har ikke tidligere haft en dansk marketingchef. Det har delvist været mit job, men jeg kan ikke lave det hele," siger Peter Friis.

Jubii går også offline

Jubii står ikke tilbage for Google. Den danske søgeportal indrykkede i dag en annonce i et andet landsdækkende, dansk dagblad.

Af Jubii-annoncen er det klart, at firmaet ligeledes går på jagt på det lukrative, men pressede marked for online-annoncering.

Christian Peytz, formand for Foreningen af Danske Internetmedier, mener dog ikke, at de to portalers annoncekampagner skal ses som et direkte svar på for eksempel eBays massive indtog på det danske marked.

"Jeg tror simpelthen ikke, at de to kan nå at reagere så hurtigt på sådan noget," siger han.

Christian Peytz mener snarere, det er en kombination af flere faktorer. For eksempel fordi det typisk er i november, at reklamekampagner for det næste år planlægges.

Han slår dog fast, at det bestemt ikke er blevet lettere at klare sig i kampen om annoncekronerne.

"Set i lyset af afmatningen, set i lyset af eBay, og set i lyset af den stigende konkurrence, så ser vi også, at annoncekampen bliver tydeligere," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere