Google og Yahoo aflyser måske brylluppet

Mens det amerikanske justitsministerium fortsætter sin gennemgang af annonceringsaftalen, læner Google og Yahoo sig længere og længere mod helt at skrotte planerne.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Annonceringsaftalen, der blev underskrevet i juni, ville give Yahoo reklameplads på Googles søgninger, og overskuddet ville blive delt mellem de to virksomheder.

Yahoo og Google udskød frivilligt at iværksætte aftalen indtil først i oktober for at give det amerikanske justitsministerium en chance for at granske aftalens potentielle monopolkonsekvenser.

Men selvom oktober er kommet og gået, har det amerikanske justitsministerium endnu ikke godkendt aftalen, som ellers ville give Yahoo en meget tiltrængt årlig omsætningsmulighed på omkring 4,6 milliarder kroner.

Pust til ilden

Yahoo har tidligere udtalt, at aftalen i de første 12 måneder efter iværksættelse kan forøge virksomhedens likvide driftsmidler med mellem 1,5 og 2,5 milliarder kroner.

Hvis aftalen falder sammen, vil det skade Yahoo mest, da virksomheden i forvejen har det vanskeligt, og dens aktiepris hænger nede mellem 69 og 75 kroner per aktie.

I forhold til den kritik der er væltet ind over Yahoos ledelse, siden den blev bebrejdet af mange aktionærer for at have afsporet Microsofts forsøg på opkøb, vil det blot puste til ilden, hvis denne aftale ikke bliver til noget.

Kan gå tomhændet hjem

Umiddelbart før Microsoft forlod forhandlingerne tidligt i maj efter tre måneders opkøbstumult, tilbød virksomheden at købe alle Yahoos aktier for 191 kroner per aktie.

På daværende tidspunkt fortalte Microsofts administrerende direktør, Steve Ballmer, at muligheden, for at Yahoo ville træde ind i en annonceringsaftale med Google, udgjorde en stor del af årsagen bag Microsofts beslutning om at droppe sit tilbud.

Senere kom Microsoft tilbage for at forsøge at købe Yahoos søgeannoncerings-forretning, men Yahoo valgte i stedet den mere begrænsede aftale med Google.

Og nu ser det ud til, at Yahoo kan ende med at gå tomhændet hjem. Der er ingen aftale med hverken Microsoft eller Google, og usikre finansielle omstændigheder har ført til to fyringsrunder i år, en frivillig udvandring af mange højtrangerende erhvervs- og it-ledere samt megen bekymring blandt aktionærer.

Fusions-rygter

For nylig har der været rygter om, at Yahoo og AOL taler om at fusionere, men der er skepsis over, hvor fordelagtigt det ville være i det lange løb.

Selvom en fusion ville give Yahoo en øjeblikkelig forøgelse i omsætning og markedsandele, så er det ikke tydeligt, hvordan det ville løse problemerne for to trængte virksomheder, om de slog pjalterne sammen.

Ifølge The Wall Street Journal mødtes Google og Yahoo torsdag med det amerikanske justitsministerium, som tilsyneladende vil have de to virksomheder til at underskrive et dokument, der skitserer aftalens vilkår, og som sikrer deres indvilgelse i at underkaste sig juridisk opsyn.

Dette vilkår er særligt utiltrækkende for Google og kan få begge virksomheder til at trække sig fra aftalen så tidligt som næste uge, rapporterer The Wall Street Journal, der refererer til anonyme kilder.

En vifte af grupper fra annonceringsbranchen og konkurrenter på søgningsmarkedet har givet deres kritik af aftalen til kende, med indsigelser om at den yderligere vil befæste Googles allerede dominante position på markedet for søgningsannoncering.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Annonceindlæg fra Comm2ig

Er vanens magt den største trussel for cirkulær transformation i IT-branchen?

IT-branchen står for 4% af CO2-udledningen, men vi udskifter vores udstyr langt oftere, end behovet retfærdiggør.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S