"Først og fremmest ønsker jeg Henrik Poulsen tillykke med den nye stilling, og så bliver det spændende at se, om han kan lede TDC i den rigtige retning med mere fokus på vækst og nye produkter frem for besparelser," siger Jesper Brøckner, der er administrerende direktør i Telia Danmark.
Det mest spændende for Telia-direktøren er dog ikke, hvem der står i spidsen for TDC, men hvilken strategi topchefen skal eksekvere.
"At vi får en ny kollega får ikke nogen betydning, men det gør en ny strategi. Jeg har hørt om mere fokus på vækst samt nye produkter og mindre fokus på besparelser, og det er vel meget klogt, hvis TDC vil holde på medarbejderne," fortæller Jesper Brøckner.
Bestyrelsesformanden i TDC, Vagn Sørensen, sagde tidligere i dag, at udnævnelsen af den ny leder af virksomheden hænger sammen med, at virksomheden skal opleve vækst i omsætningen. Telemarkedet i Danmark er ellers præget af at være mættet, da næsten alle danskere har internet og mobiltelefoner, mens fastnettelefonen samtidig er i gang med en nedtur.
"Det er forkert at sige, at det danske telemarked ikke er et vækstmarked. Når vi ser på mobil data, ser vi en vandring fra almindelig til mobil data. Det samme som vi ser fra almindelig fastnettelefoni til mobiltelefoni. På hele mobilområdet vil vi se en vækst på mobilt bredbånd og det med at bruge mobilen mere," siger Jesper Brøckner.
Overrasket over Alders afgang
Dagens meddelelse fra TDC om, at Jens Alder stopper kom noget bag på den administrerende direktør i Telia.
"Jeg var noget overrasket, men nu har TDC tidligere meldt ud, at de har kortsigtede mål på nogle områder, og det er vel netop kortsigtet at udskifte topchefen efter kun to år," pointerer Jesper Brøckner.
Han venter med spænding, om der bliver smidt en ny strategi på bordet.
"Alder er også en dygtig fyr, og nu har TDC fået en ny dygtig fyr, men det interessante er, om kapitalfondenes korte fokus kan forenes med vækst. Det er jeg spændt på at se," siger Jesper Brøckner
Men uanset hvem der skal føre TDC frem, og hvordan det skal ske, så er Telia-direktøren helt klar til en kamp på det danske mobilmarked.
"Vi er glade for slagmarken, for på mobilområdet er der fuld konkurrence. Det har også gjort, at TDC ikke har den samme dominans inden for mobiltelefoni som på fastnetmarkedet, og vi er selv gået fra 7 til 24 procent i et konkurrenceudsat marked. Derfor er det spændende at se, hvad der kommer ud af det her chefskifte," fortæller Jesper Brøckner.
Jesper Brøckner kom i 2002 til Telia fra en stilling som administrerende direktør i Thorn Danmark A/S.