Rene transaktioner ikke ramt af krisen

Vækst over hele linjen og tocifret procentuel vækst i såvel omsætning som overskud, der begge måles i mange millioner. Ikke alle virksomheder er ramt af finanskrisen.

DIBS Payment Services, Skandinaviens største udbyder af internet-betalingsløsninger, melder om fremgang på alle fronter i et forretningsområde, som tilsyneladende dribler uden om finanskrisen.

"Tilbagegangen på verdensplan i forbrug rammer efter alt at dømme offline-shopping hårdere end online-shopping på grund af forbrugernes ændrede adfærd i retning af e-handel," skriver DIBS blandt andet i den beretning, der følger selskabets tredje kvartalsregnskab.

Fidusen for DIBS er, at virksomheden udelukkende beskæftiger sig med at formidle data fra e-butikken til den relevante finansielle partner.

"Vi er ikke en bank og tager ikke del i den finansielle risiko, den ligger hos kortindløser eller banken," forklarer Jesper Lohmann, vicedirektør, DIBS Payment Services.

Nedturen kommer også online
Lohmann mener nok, at det vil være naivt at tro, at nedturen ikke også vil påvirke e-handelen og web-butikkerne og dermed antallet af transaktioner, som DIBS tager mellem 50 øre og to kroner for at formidle.

"Vækstraten bliver lavere, men til gengæld er der også ting, som arbejder for e-handel, så totalt set tror vi på, at vi fortsætter med at vokse, selv om det nok bliver en udfordring at holde helt det samme tempo," siger Jesper Lohmann.

For e-handel arbejder for eksempel muligheden for hurtigt at sammenligne priser og finde bedre og billigere produkter, end det måske har været muligt ude på butiksstrøgene.

"Alt i alt er e-handel klart en konkurrencedygtig salgskanal, selv om nogle af de store e-butikker nok mærker en afmatning," siger DIBS-direktøren.

I 2006 havde DIBS 5.000 kunder i omkring 20 lande, mens selskabet i dag ifølghe Lohmann har passeret 8.500 kunder i stort set samme antal lande.

"Vores kunder er i langt overvejende grad i Danmark, Norge og Sverige, men vi følger med, når vores kunder flytter til udlandet. For eksempel har Kilroy Travel åbnet kontor i Holland, og så følger vi selvfølgelig med dem," siger Jesper Lohmann.

Tocifret tempo
Fra januar til og med september i år omsatte DIBS for knap 56 millioner kroner sammenlignet med samme periode året før, hvor omsætningen nåede op på 42 millioner kroner.

"Måler du værdien af de transaktioner, vi formidler, så nåede vi i årets første ni måneder op på godt 28 milliarder kroner, og vi har en årlig vækst i det her transaktionsvolumen på 36 procent, det synes vi er fint og flot," siger en tilfreds Jesper Lohmann.

Fra andet til tredje kvartal har der i år været et marginalt fald i værdien af de formidlede transaktioner, men det bekymrer ikke DIBS.

"Vi synes, det er mere relevant at sammenligne med det samme kvartal året før. På den måde får vi sæsonudsving ud af sammenligningen, og det lægger vi mere vægt på," siger Jesper Lohmann.

Og ja, sammenlignet med samme kvartal i 2007 er der ikke et fald, men en fremgang i værdien af de formidlede transaktioner på adskillige millioner kroner.

DIBS har 130 ejere - heriblandt de ledende medarbejdere. Størst er danske Globework, der ejer godt en tredjedel af virksomheden. Herudover ejer den svenske bank SEB og norske Verdane Capital også pæne bidder af DIBS.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
Her er Microsofts planer med Windows for 2021: Pønser på fire nye versioner
Windows 10 vil udkomme i et væld af nye afskygninger i det kommende år. Få overblikket her.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan grundlægger du en datacenterstrategi
Covid-19 understregede behovet for at kunne administrere datacentret på afstand – og for at lade virksomhedens øvrige medarbejdere løse endnu flere opgaver hjemmefra. Det har givet en lang række erfaringer, som kan komme din organisation til gavn på jeres videre digitale rejse. Herunder om, hvordan man optimerer forbindelsen mellem applikationer og data – og om, hvordan man målrettet placerer specifikke workloads, hvor det giver den største forretningsmæssige værdi. Det kan du læse meget mere om i denne hvidbog.