Fiber-kunder tvinges til højere hastigheder - og priser

Dansk Bredbånd har skruet hastigheden og priserne i vejret for knap 2.000 kunder, der ikke har fået besked på hverken mail eller brev. Dårlig kundeservice, siger Forbrugerrådet.

Artikel top billede

Fiberselskabet Dansk Bredbånd har en plan om at ensrette tilbuddene til selskabets mange tusinde kunder, der indtil videre har været vidt forskellige hvad angår hastighed og pris.

Derfor skruede Dansk Bredbånd i mandags hastigheden op for alle selskabets kunder, så de minimum har en 10/10 Mbit/s-forbindelse.

Samtidigt har fiberfirmaet skruet op for prisen for 1.822 kunder i Københavnsområdet, der nu skal betale 100 kroner mere om måneden, fordi de bliver tvangs-opgraderet fra 10 Mbit/s til 25 Mbit/s.

Og den ændring er ikke gået ubemærket hen.

"Det er sjældent, at man kan udnytte en 25 Mbit-hastighed fuldt ud, man betaler bare mere. Derudover er ændringerne heller ikke varslet på e-mail eller snail-mail," klager en af Dansk Bredbånd-kunderne, Andreas Szekacs, der tidligere har siddet i Dansk ITs teleudvalg.

Vi har fortalt kunderne om stigninger

Direktør Michael Buchholz fra Dansk Bredbånd erkender, at selskabet har skruet op for hastigheden og prisen, men forklarer, at Dansk Bredbånd rent faktisk har adviseret de berørte kunder.

"Vi har sat prisen op nogle få steder for at ensrette priserne over hele landet. Men vi har både skrevet om stigningerne på vores hjemmeside og nederst på fakturaen," siger Michael Buchholz

For at blive nedgraderet - eller rettere beholde sin oprindelige 10/10 Mbit/s-forbindelse - skal man rette henvendelse til Dansk Bredbånd, som indtil for nylig tog et gebyr på 199 kroner for ulejligheden.

"Det er korrekt, at det i starten kostede nogle penge for at blive på den nuværende hastighed, men det gebyr har vi fjernet midlertidigt," lyder det fra Michael Buchholz.

Dårlig kundeservice

Forbrugerrådet har fået en håndfuld henvendelser fra sure Dansk Bredbånd-kunder, der ikke forstår selskabets prispolitik og mangel på kundeservice.

Rådet har blandt andet diskuteret, hvorvidt oplysninger om prisstigninger i en faktura er på sin plads.

"Man må sige, at hvis oplysningerne om prisstigninger genererer tvivlsspørgsmål og uklarheder hos kunderne, så kunne det nok gøres noget bedre," fortæller Martin Salamon, telepolitisk medarbejder i Forbrugerrådet.

Han henviser til Forbrugerombudsmandens retningslinjer til teleudbydere, hvor der blandt andet står angående aftaler og senere ændringer i det allerede aftalte:

"Den erhvervsdrivende bør fremsende bekræftelse på indgåede aftaler pr. brev eller på andet varigt medium. Dette kan efter omstændighederne være ved e-mail".

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil