Artikel top billede

"Vi har besluttet at organisere virksomheden efter en global model," siger Stig Jørgensen, administerende direktør for Dell i Danmark.

Dell omstrukturerer på globalt plan

Omstrukturering af Dells salg samt to topchefers afgang skal vende pc-producentens pressede situation.

To Dell-topchefer, der blev hentet ind for at sparke liv i virksomheden for bare to år siden, er nu stoppet. Samtidig omlægges erhvervssalget, så der kommer bedre gang i salget på verdensplan.

"Vi lytter altid til vores kunder og arbejder på at opfylde deres behov, og det vi hører er, et ønske om globalt standardiserede produkter og services," siger Stig Jørgensen, administerende direktør for Dell i Danmark.

Under pres

Den seneste tids økonomiske situation har sat virksomheden under yderligere pres, og en tilbagegang i salg på både forbruger- og erhvervsfronten har kostet dyrt.

I 2008 faldt Dells aktiekurs med 58 procent, fra cirka 25 dollars til 10,24 ved årets udgang, og seneste kvartal sluttede med 3 procent nedgang i omsætningen, samt 5 procent nedgang i overskuddet.

Dell har allerede skåret antallet af medarbejdere ned med 10 procent, svarende til 8.800 ansatte, på globalt plan.

Nye afdelinger

Den igangværende omstrukturering kommer også til at medføre, at salget fremover deles ind i fire vertikaler, fordelt på henholdsvis forbrugere, store virksomheder, små og mellemstore virksomheder og den offentlige sektor.

"Vi har besluttet at organisere virksomheden efter en global model, der tager udgangspunkt i tre store kundesegmenter: large enterprise, public sector og small and medium business. Vores consumer segment er allerede globaliseret," siger Stig Jørgensen.

Disse fire globale afdelinger skal stå for salget inden for deres respektive områder, og således levere tilpasset service over for kunderne.

"Det er en proces, der lige er startet og mens der er sket ændringer i sammensætningen af den globale topledelse, er det endnu for tidligt at sige, hvilke ændringer, der kommer i de enkelte landes organisationer," siger Stig Jørgensen.

Fra størst til mellemstor

Michael Cannon og Mark Jarvis blev begge hentet til Dell i starten af 2007, da Michael Dell vendte tilbage til direktørposten i firmaet efter tre års pause.

På de tre år var Dells førende markedsposition forsvundet, og derfor skulle der tages fat og genopfindes fra bunden.
Men de seneste to års kamp for at stoppe nedturen har altså ikke medført det ønskede resultat, og det koster nu de to topchefer jobbet.

Michael Cannon, direktør for globale operationer, blev personligt rekrutteret fra Solectron Inc af Michael Dell, med henblik på at skære ned på udgifterne og strømline produktionsfasen.

Et større outsourcing-projekt, sat i vandet af Michael Cannon, medførte en udsættelse af de ventede omkostningsreduktioner, kombineret med varierende succes omkring salget af Dells fabrikker i USA.

I 2008 fik Michael Cannon 16 millioner dollars i løn, inklusiv aktieoptioner, men kan formentlig se frem til en nedgang i beløbet fremover. Han forbliver dog i Dell i en endnu ikke fastlagt rolle.

Fra discount til prestige

Michael Dell var for et par år siden utilfreds med Dells image som et discountmærke, og derfor blev Mark Jarvis hentet til firmaet som marketingchef, med 14 år hos Oracle i bagagen.

Opgaven blev at ændre Dells image fra discount til noget som kunderne begærede, og dermed knytte en form for prestige til produkterne.

Dette foregik blandt andet ved at konsolidere Dells globale markedsføring, som indtil da omfattede cirka 800 forskellige firmaer verden over, i et enkelt bureau.




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Data specialist med Power BI-kompetencer

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Test Manager
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere