Teknisk gymnasium får Warcraft på skemaet

Htx-gymnasium i Grenaa skal være et spil-gymnasium, der fostrer fremtidens udviklingstalenter. Computerspil skal ikke længere være klassens frække dreng, mener skoleleder.

Artikel top billede

Skoleleder Søren Hansen, tv., har sammen med kolleger fra GameIT College været på tur rundt i landet for at fortælle om den nye uddannelse i spiludvikling.

Velkommen til første skoledag. Lektierne til i morgen består af seks timers World of Warcraft.

Sådan kan det meget vel lyde, når et gymnasium i Grenaa til sommer slår dørene op for en ny studieretning målrettet spiludvikling.

Htx-gymnasiet GameIT College vil nemlig tilbyde en studieretning, der skal lære de unge at udvikle spil allerede i gymnasietiden.

Det er for sent, når de unge først får kendskab til spiludvikling i løbet af universitetsstudierne, mener spiluddannelsens leder, Søren Hansen.

Derfor får eleverne på gymnasiet i Grenaa nu mulighed for ud over den øvrige undervisning at deltage i spil-workshops, lære om for eksempel 3d-animation, game engines, storytelling med videre.

Spil gør gymnasiet spiseligt

Søren Hansen ser dog også andre formål end den strengt tekniske side af spiludviklingen.

Han vil gøre op med forestillingen om computerspil som useriøst tidsfordriv. I stedet bør spillene udnyttes positivt til at få undervisningen til at glide lettere ned, mener han.

"Jeg kan se, at computerspil er noget, eleverne brænder for. Jeg tror meget på, at man kan gøre en gymnasieuddannelse spiselig for mange flere elever, hvis man inddrager deres interessefelt i uddannelsen," siger han.

"Så hvis vi på en eller anden måde kan skabe læring ud af det, så er vi jo kommet virkelig langt," siger Søren Hansen.

Spillets dårlige ry skal i skraldespanden

Søren Hansen vil derfor gerne gøre op med det dårlige ry, som branchen har rundt omkring på uddannelserne.

"Computerspil er stadig lidt forkætret i undervisningsverdenen som det frække medie, der tager tid og kræfter fra eleverne og den almindelige undervisning. Der prøver vi at gå i den anden retning og integrere det i undervisningen," siger han.

World of Warcraft i timerne

Det kan betyde lidt utraditionelt hjemmearbejde. Spillene bliver nemlig en meget konkret del af undervisningen, fortæller Søren Hansen.

"Eleverne kan sagtens få seks timers World of Warcraft for i lektier, men de skal på baggrund af det skrive en stil om, hvad det var, der triggede dem til at spille i de seks timer. Hele tiden skal de kigge på, hvad det er for faktorer, der gør, at de spiller, og hvad de får ud af det," siger han.

Søren Hansen mener, at computerspil derfor kan sidestilles med andre værker, som indgår i mere traditionel undervisning.

"I dansk kunne jeg forestille mig, at man i stedet for at analysere en tekst, analyserer et computerspil, så eleverne bliver kritiske forbrugere af det medie, de nu bruger," siger han.

Professionelt spil-firma: Godt, men...

Hos den danske erhvervssucces, spilfirmaet IO Interactive, ser man som udgangspunkt positivt på initiativet om gymnasiet med computerspil på skemaet.

"Man har altid behov for talenter, og jo flere jo bedre," siger Charlotte Delran, der er head of creative services hos IO Interactive.

Selvom hun altså ser positivt på mulighederne for at få fostret nye programmører, minder hun om, at der er andet end spilinteresse, der tæller. I hvert fald til jobsamtalen hos IO Interactive.

"Jeg ved ikke, om det er nødvendigt med et decideret gymnasium i spil. Der er også fordele ved at have lært oldtidskundskab og kunne nogle andre ting end lige udelukkende at fokusere på spil hele sit liv," siger hun.

Det har dog visse fordele at få spil-arbejdet systematiseret i undervisningen, mener hun.

"Med et gymnasium er det måske lettere at dyrke det. Man falder måske ikke fra på samme måde," siger hun.

Konsolkrig i klasseværelset

Og det er vigtigt. Der er nemlig brug for spiludviklere, bekræfter Charlotte Delran.

Hvis de unge, håbefulde programmører vil stå stærkt, gør de måske klogt i at læse særlig intenst på pensummet i konsolprogrammering, mener Charlotte Delran.

"Der ikke særlig mange udviklere i Danmark, der udvikler til konsollerne, så det er altid svært at finde de programmører," siger hun.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

KMD A/S

DevOps Engineer

Københavnsområdet

G. Tscherning A/S

IT & Digitaliseringsansvarlig

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Operations Engineer til drift af infrastruktur

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Software Developer

Nordjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S