Web 2.0-forretningen forbliver en drøm

Artikel top billede

Tilbage til oversigten

Mikroblog, salg af reklamer på brugerskabt indhold og fantasien om at sælge hele virksomhedens image og produkter på sociale netværkssider som Facebook forbliver en drøm i det kommende kriseår.

Det spår fremtidsforsker Klaus E. Mogensen fra Instituttet for Fremtidsforskning og research manager Anders Elbak fra analyseinstituttet IDC.

"Mange web 2.0 værktøjer som Twitter og blogs vil blive helt naturligt indsluset i andre applikationer, hvor det vil være stort set umuligt at sælge reklamer. Hvis man kun har tid til at læse korte mikroblogs, hvorfor skulle man så være interesseret også at skulle forholde sig til reklamer?," lyder det retoriske spørgsmål fra Klaus E. Mogensen.

Værktøjer langt fra virkeligheden

Han fremhæver også virksomheders brug af web 2.0 værktøjer som wiki'er er hype, der langsomt er ved at forsvinde igen.

"Bruger virksomhederne virkelig deres værktøjer eller er det bare smart at sige, at man har dem? Brugen af værktøjerne kræver jo en kritisk masse, og det er de færreste små eller mellemstore virksomheder, der virkelig kan få noget ud af det," fastslår Klaus E. Mogensen.

Anders Elbak tilslutter sig udsagnet og hæfter sig især ved, at mange virksomheder ikke forstår at kommunikere på den rette måde, når de endelig får taget hul på brugen af de smarte samarbejdsværktøjer.

"Mange virksomheder forstår ikke, at der eksempelvis på interne blogs ikke kun er tale om et andet medie, men at kommunikationsformen er helt anderledes end for andre medier - også for andre online medier," siger han.

At lære den rette blog-kommunikationsform kræver tid og kurser, som ikke er de mest finanskrise-venlige ressourcer i den kommende tid.

Forudsigeligt på Facebook

Begge mænd er enige om, at de forskellige virksomheders intentioner om at være på Facebook er alt for gennemskuelige, når det kommer til branding af virksomheden.

Anders Elbak kalder det meget dårligt skjult reklame og Klaus E. Mogensen opfordrer virksomhederne til at være ærlige, når de bevæger sig ind på sociale tjenester som Facebook, Second Life og MySpace.

"Opbygning og vedligeholdelse af sociale kontakter på Facebook kræver en masse energi, og det skal samtidigt gøres af noble årsager og virke ærligt. Ellers står folk simpelthen af, og virksomheden taber tid, ansigt og en masse ressourcer på forsøget," vurderer Klaus E. Mogensen.

Tilbage til oversigten

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-supporter til Flådestation Frederikshavn

    Nordjylland

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Bid Support Specialist (Maternity Cover)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S