Web 2.0-forretningen forbliver en drøm

Artikel top billede

Tilbage til oversigten

Mikroblog, salg af reklamer på brugerskabt indhold og fantasien om at sælge hele virksomhedens image og produkter på sociale netværkssider som Facebook forbliver en drøm i det kommende kriseår.

Det spår fremtidsforsker Klaus E. Mogensen fra Instituttet for Fremtidsforskning og research manager Anders Elbak fra analyseinstituttet IDC.

"Mange web 2.0 værktøjer som Twitter og blogs vil blive helt naturligt indsluset i andre applikationer, hvor det vil være stort set umuligt at sælge reklamer. Hvis man kun har tid til at læse korte mikroblogs, hvorfor skulle man så være interesseret også at skulle forholde sig til reklamer?," lyder det retoriske spørgsmål fra Klaus E. Mogensen.

Værktøjer langt fra virkeligheden

Han fremhæver også virksomheders brug af web 2.0 værktøjer som wiki'er er hype, der langsomt er ved at forsvinde igen.

"Bruger virksomhederne virkelig deres værktøjer eller er det bare smart at sige, at man har dem? Brugen af værktøjerne kræver jo en kritisk masse, og det er de færreste små eller mellemstore virksomheder, der virkelig kan få noget ud af det," fastslår Klaus E. Mogensen.

Anders Elbak tilslutter sig udsagnet og hæfter sig især ved, at mange virksomheder ikke forstår at kommunikere på den rette måde, når de endelig får taget hul på brugen af de smarte samarbejdsværktøjer.

"Mange virksomheder forstår ikke, at der eksempelvis på interne blogs ikke kun er tale om et andet medie, men at kommunikationsformen er helt anderledes end for andre medier - også for andre online medier," siger han.

At lære den rette blog-kommunikationsform kræver tid og kurser, som ikke er de mest finanskrise-venlige ressourcer i den kommende tid.

Forudsigeligt på Facebook

Begge mænd er enige om, at de forskellige virksomheders intentioner om at være på Facebook er alt for gennemskuelige, når det kommer til branding af virksomheden.

Anders Elbak kalder det meget dårligt skjult reklame og Klaus E. Mogensen opfordrer virksomhederne til at være ærlige, når de bevæger sig ind på sociale tjenester som Facebook, Second Life og MySpace.

"Opbygning og vedligeholdelse af sociale kontakter på Facebook kræver en masse energi, og det skal samtidigt gøres af noble årsager og virke ærligt. Ellers står folk simpelthen af, og virksomheden taber tid, ansigt og en masse ressourcer på forsøget," vurderer Klaus E. Mogensen.

Tilbage til oversigten

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra QNAP

    QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

    QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car