Artikel top billede

Musikken spiller blå toner for pladeselskaberne

Tilbage til oversigten

Salget af digital musik blev i 2008 fordoblet i den danske andedam til en omsætning på omkring 100 millioner kroner. På verdensplan blev salget øget med 25 procent til en omsætning på knap 21 milliarder kroner i det forgangne år.

Pladeindustrien er med egne og IFPI's bestyrelsesformand John Kennedys ord færdig med de sure år, hvor branchen kæmpede for at stable en rentabel forretningsmodel på benene.

Musikindustrien anså det ellers for ganske få år siden farligere at digitalisere musik end at sende skibe til de afrikanske farvande. IFPI mener da også stadig, at 95 procent af alle musik-downloads foregår ulovligt uden betaling til kunstnerne - og pladeselskaberne.

Men 2008 var også året, da store, internationale kunstnere som Radiohead og Nine Inch Nails brød igennem med selv at promovere deres musik gratis på nettet. Og den udvikling vil fortsætte, spår fremtidsforsker Klaus E. Mogensen fra Instituttet for Fremtidsforskning og research manager Anders Elbak fra analyseinstituttet IDC.

"Pladeselskaberne er mellemmænd på internettet, og mellemænd bliver bare mere og mere ligegyldige det kommende netværkssamfund, der i høj grad er selvstyrende. Kunstnerne kan jo eksempelvis selv promovere deres musik gratis, og så tjene penge på koncerterne," vurderer Klaus E. Mogensen.

Misforstået fra starten

Anders Elbak påpeger, at pladeselskaberne fra starten af internettets mainstream-gennembrud i slutningen af 1990'erne anset mediet som en trussel frem for en forretningsmulighed. Med et svigtende CD-salg til fordel for en konstant stigende interesse i online-musikken er pladebranchen nødt til at finde på noget.

"De store kunstnere er bare begyndt at få øjnene op for, at de ikke behøver pladeselskaberne mere på internettet, hvor kunstnerne i lighed med pladeselskaberne selv kan agere distributører. Derfor ser online-fremtiden sort ud for pladeselskaberne," forklarer IDC-analytikeren.

Anders Elbak anser et koncept som TDC PLAY som en velegnet online-mulighed for pladeselskaberne til at få fingre i og fodfæste hos de musikinteresserede, hvis et sådan online-forum er prissat 'fornuftigt'.

Knas på internet-radioen

Den slags er dog prøvet på udenlandske noder af internettet.

Internet-radioen Pandora blev eksempelvis efter et intermezzo med den amerikanske pladeindustri i 2007 tvunget til kun at sende til amerikanske lyttere, og måtte tilmed betale det tredobbelte beløb for at spille musik.

"Det tredobbelte beløb kan betyde, at der ikke er nogen forretningsmodel for internet-radioen," fortalte Pandoras tekniske chef Tom Conrad i november.

"De store, grådige pladeselskaber skal bare huske, at de slet ikke har en forretningsmodel, hvis der ikke bliver sendt og solgt legal musik på nettet," lyder kommentaren fra Klaus E. Mogensen.

Tilbage til oversigten




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere


NIS2: Vi gør status efter tre måneder og lærer af erfaringerne

Vær med, når vi deler oplevelser med implementering af NIS2 og drøfter, hvordan du undgår at gentage erfaringerne fra GDPR – og særligt undgår kostbar overimplementering.

30. september 2025 | Læs mere