Nu kan du skrive en sms til bussen

Så er det slut med at huske småmønter til bus, s-tog og metro. Nu kan hovedstadens rejsende betale billetten med en sms-besked. Sikkerhed er dog ikke skudsikker.

Artikel top billede

Nu kan du betale for bussen over mobilen. Trafikselskaberne håber på færre gratister, selvom sikkerheden ikke er 100 procent.

Det er utvivlsomt ikke første gang, tanken har været tænkt. Og nu er det så endelig realitet.

Nu behøver du ikke længere hvirvle op i lommeulden for at få lov at stige på en bus, et s-tog eller et metro-tog i hovedstadsområdet.

Efter at have været otte måneder undervejs er det fremover muligt at købe billet ved at skrive en sms til 1415 efterfulgt af navnet på stationen, man rejser fra, samt det antal zoner, man ønsker at rejse.

Færre gratister

Det håber hovedstadens trafikselskaber, der sammen har lavet løsningen, vil betyde væsentlig flere kunder.

"Kunderne har meldt ekstremt positivt tilbage på løsningen, fordi det er nemt at bruge, så vi føler os meget overbeviste om, at flere og flere vil bruge det," siger Niklas Marschall, salgsdirektør i DSB S-tog.

Kalkulerede risici

Når billetten bliver digital, følger naturligt en række sikkerhedsrisici hvad angår ægtheden af sms-billetten.

Det er der dog taget hånd om, forklarer Niklas Marschall. Sådan da. Grunden til, at systemet kunne udvikles på de otte måneder, skyldes nemlig, at sikkerheden ikke er helt skudsikker.

"Vi har taget en velovervejet tilgang til sikkerheden. Der godt være en risiko. Vi tænker blot over, om det er noget, vi kan leve med eller ej. Når man har gjort det, behøver man ikke gå efter 100 procents-løsninger," siger han.

Han fortæller dog, at sikkerheden er sikret i tre trin.

"Vi føler os sikre i stort set alle de tilfælde, hvor vi mener, der er en sandsynlighed for at folk kan finde på at snyde," siger han.

SMS-opbygning skal sikre ægthed

Sms-beskederne indeholder en stribe tal og er opbygget efter en logik, som trafikselskabernes kontrollører er blevet særligt oplært i at afkode.

Det, mener Niklas Marschall, gør risikoen for snyd minimal.

"Man kan ikke videresende sms'en. Man kan heller ikke kreere en sms selv. Derudover er der tale om dokumentfalsk, hvis man overhovedet begiver sig ud i at snyde med det. Så er det straffelov og ikke blot en afgift vi taler om," siger han.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension