Oracle fører Salesforce-krig på dansk territorium

Oracle optrapper kampen mod rivalen Salesforce med en ny version af virksomhedens on-demand CRM-applikation, som nu for første gang findes på dansk.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Oracles CRM On Demand Release 16's nye hovedfunktionalitet inkluderer ubegrænsede brugerdefinerede objekter plus et nyt enkelt-lejer-koncept - en såkaldte single-tenant-udrulning - samt en medfølgende mulighed for katastrofegendannelse.

Alle disse ny funktioner synes rettet mod de store virksomheder.

Samtidig, mens Salesforce bruger en såkaldt multi-tenant-arkitektur, hvor adskillige kunder deler en fælles infrastruktur, men deres systemer er adskilt ved hjælp af "virtuelle partitioner," så tilbyder Oracle herudover en single-tenant-mulighed, der giver kunder hver deres sæt dedikeret hardware og bagvedliggende systemer.

Denne tilgang er "optimal for de virksomheder, der skal efterleve de højeste niveauer af regulativ eller intern compliance," ifølge Oracle.

Den ny Standard Edition af single-tenant-produktet har nogle begrænsninger sammenlignet med den Enterprise Edition, som blev introduceret sidste år. Den kræver for eksempel som minimum 750 brugere i stedet for 350, og Enterprise Edition giver også fleksible rammer til vedligeholdelse og opgraderingsplanlægning.

Et antal yderligere on-demand-CRM-produkter vil blive tilgængelige "snart," oplyser Oracle tirsdag. Disse vil tilføje mulighed for selvbetjent elektronisk fakturering og prisstyring lige såvel som en integration mellem Oracle CRM On Demand og JD Edwards EnterpriseOne.

Oracles generelle udmelding til markedet synes at være "vi beskæftiger os med SaaS til store virksomheder," mener analytiker fra 451 Group China Martens.

Otte nye sprog

Virksomheden er i gang med en helhedstilgang til CRM og former et produktkontinuum, der begynder med værktøjer som Sales Prospector, går over til automatisering til salgsafdelingen og i sidste ende forbinder til ERP (enterprise resource planning) for eksempel gennem den kommende integration med JD Edwards, tilføjer hun.

Oracles strategi for on-demand CRM udvikler sig, i takt med at virksomhedens chefer er begyndt offentligt at lange ud efter Salesforce, som nu har flere end 50.000 kunder.

Denne udgivelse inkluderer også otte nye sprog, hvilket i alt giver 18 understøttede sprog, noget som også vil appellere til multinationale virksomheder. De nye sprogtilføjelser er foruden dansk: hollandsk, finsk, russisk, polsk, svensk, thailandsk og traditionelt kinesisk.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Annonceindlæg fra SoftwareOne

Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S