Efter at have været otte måneder undervejs blev det 28. januar muligt at købe sin billet til metro, tog eller bus i hovedstadsområdet via sin mobiltelefon.
Og danskerne har allerede taget ideen til sig
"Vi sælger dobbelt så mange sms-billetter som forventet," fortæller Niklas Marschall, salgsdirektør, DSB S-tog.
"Efter 14 dage har 15.000 købt en billet via mobiltelefonen, og tendensen er stigende dag for dag," lyder beskeden fra en glad DSB-mand.
Foreløbig er der kun gået 14 dage af den 18 måneder lange prøveperiode, der er sat af til projektet.
"Hvis det øjeblikkelige billede fortsætter, er der rigtig store økonomiske optimeringsmuligheder i den digitale billet," siger Niklas Marschall.
Ingen sikkerhedsproblemer
Når billetten bliver digital, vil der altid opstå problemstillinger i forhold til sikkerheden. Der har dog ikke været problemer på den konto endnu.
"Det ser ud til, at vi har ramt en fornuftig middelvej mellem sikkerhed og brugervenlighed, og vi har ikke haft problemer," siger Niklas Marschall.
"Vi følger sikkerheden meget nøje, og hvis der skal foretages ændringer i den endelige udgave af løsningen, har udviklerne mere end et år til at vurderer sikkerheden," siger han.
Sikkerheden har også været tænkt ind i løsningen fra starten, og tilgangen har været pragmatisk.
"Der må godt være en risiko. Vi tænker blot over, om det er noget, vi kan leve med eller ej. Når man har gjort det, behøver man ikke gå efter 100 procents-løsninger."
"Vi føler os sikre i stort set alle de tilfælde, hvor vi mener, der er en sandsynlighed for, at folk kan finde på at snyde," siger han.
De digitale billetter købes ved at skrive en sms til 1415 efterfulgt af navnet på stationen, man rejser fra, samt det antal zoner, man ønsker at rejse.