Dankortet fylder 10 år på nettet - under øget pres

Dankortet fylder 10 år på nettet, men fødselsdagsgaven ligner et markant øget pres fra andre betalingsformer. "Men kagen bliver større," siger PBS.

Det er nu 10 år siden, at man første gang kunne handle med Dankort på nettet.

Dankortet står i dag stærkt på det danske marked som den fortrukne betalingsform for danskerne, når der handles på nettet.

I dag er der over 33 millioner transaktioner om året - alene på nettet.

Det er en del mere end de godt og vel 150.000 transaktioner, der blev gennemført i det første år af Dankortets levetid på nettet tilbage i 1999.

Mens selvom fødselsdagen kan fejres med god samvittighed, kommer Dankortet under stadig større pres på nettet.

"Vi kommer til at opleve en langt større mangfoldighed af betalingsformer i fremtiden. Vi forventer en større konkurrence i fremtiden området," siger Søren Winge, pressechef for PBS, der står bag Dankortet.

Mange betalingsformer allerede nu
Den danske nethandel er ikke så hårdt ramt af finanskrisen modsat mange andre dele af erhvervslivet. I modsætning til resten af erhvervslivet har FDIH, Foreningen for Distance- og Internethandel, oplevet en svag stigning i antallet af transaktioner over nettet i starten af 2009.

Men Dankortet skal passe på ikke at blive loverhalet af alternative betalingsformer.

Hos DIBS, der er udbyder elektroniske betalingsløsninger over nettet, har man øje for de mange betalingsformer, der er på markedet.

"Dankortet og specielt Visa-Dankortet er en væsentlig betalingsform for danskerne på nettet. Men vi kigger hele tiden på nye betalingsformer og herunder også Paypal, og vi vil i fremtiden også vurdere, hvilke betalingsformer, vi vil implementere i DIBS," siger Lars Friis, administrerende direktør for DIBS.

"Det er vigtigt for os at kunne tilbyde en bred vifte af en række betalingsformer til danske netbutikker. Forbrugerne er blevet klar over, at det er blevet let og simpelt samt billigt at handle på nettet. Vi ser derfor også i højere grad, at flere butikker rykker ud på nettet."

Kagen bliver større
Men på trods af de mange nye konkurrenter til Dankort i fremtiden, så er det efter alt at dømme også et større marked at tage af.

"De næste 10 år er lang tid at spå om. Godt nok er vækstraterne faldet til et niveau omkring 15-20 procent, men hvis man kigger på DIBS' e-handelsindeks, ser e-butikkerne og forbrugerne stadig ligeså positivt på e-handlen som for et år siden. En af årsagerne er, at vi ser en strukturel ændring på området. Danskerne har fået øjnene op for denne alternative distrubitionskanal," siger Lars Friis.

Det er Søren Winge enig i, men glæder sig også over de nye udfordringer.

"Vi ser en række nye udviklinger i teknologien og tjenester, der modsat Dankortet er startet op på nettet. Det kan være betalingsformer som mobiltelefonen, men også tjenester som Paypal er i spil. Vi vil i PBS selvfølgelig følge disse nye udviklinger meget tæt," siger Søren Winge fra PBS.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2020

Siden 2006 har vi hvert år kåret Årets CIO - en pris der kaster lys over det fantastiske arbejde, der bliver gjort rundt omkring i de danske organisationer for at høste det store forretnings-potentiale, der kan drives ud af it og digitalisering.

01. december 2020 | Læs mere


Customer Experience 2021 - fokus på CX-strategi og teknologi til at forankre kundeoplevelsen

De gode kundeoplevelser er altafgørende for virksomheden, og netop derfor er det nødvendigt at have fokus på CX-strategi og teknologi, der kan være med til at forbedre kundeoplevelsen endnu mere. Det kræver tid og ressourcer, men det gavner hele virksomheden på lang sigt.

03. december 2020 | Læs mere


Træf det rigtige cloud-valg: Hør om mulighederne med hybrid- og multi-cloud

Vi kan ikke komme udenom, at cloud-teknologien bare vokser og vokser. Den giver adgang til store fordele for din virksomhed, men det kræver at virksomheden træffer strategiske, arkitektoniske og teknologiske vælg. Få indblik i, hvordan ud kan få sikkerhed, release cycles og andet til at gå op i en højere enhed.

09. december 2020 | Læs mere





mest debatterede artikler

Premium
PA Consulting solgt for milliard-beløb: 190 ansatte i København følger med i købet
Det amerikanske teknologi-selskab Jacobs overtager konsulenthuset PA Consulting. Med i købet følger 190 medarbejdere i København. Handelen rummer ‘mange spændende muligheder,” lyder det fra direktør Søren Krogh Knudsen.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Sådan sælger du nemt IT-sikkerhed og backup som en service – og styrker din indtjening
Den klassiske forhandlermodel med salg af produkter er under pres. Som IT-forhandler er du enormt konkurrenceudsat og de kunder der køber, er ikke altid loyale. Den hårde konkurrence giver samtidig stærkt begrænsede margener. For kunden er det er mere besværligt købe produkter end det er at købe services og du risikerer derfor, at kunden smutter over til en nemmere og mere fleksibel løsning - det vil sige til nogen, der sælger services. Nøglen til vækst er ofte at påtage sig rollen som managed service provider. Her tilbyder du en pakke af services, der komplementerer primærproduktet og løser en udfordring for kunden – og styrker dit salg og din indtjening. Du opnår en løbende indtægt, en tættere relation til dine kunder og en fleksibilitet og skalerbarhed, som kun skyen kan tilbyde. Et oplagt eksempel er en kombination af salg af services som cyberbeskyttelse og backup. I denne hvidbog får du konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med at optimere din forretningsmodel.