Rekordtab til IBM - dansk nedbrud har kostet kassen

IBM tabte godt 900.000 kroner hver eneste dag i 2008. IT Factory-skandalen og det store nedbrud i april har kostet selskabet dyrt.

Artikel top billede

Læs også: IBM Danmark i stiv modvind - er der en plan?

Pengene fosser ud af pengetanken under IBM Danmark, der i det seneste regnskabsår tabte 329 millioner kroner efter skat. Det svarer til et omregnet tab på godt 900.000 kroner hver eneste dag i hele det seneste regnskabsår.

Dermed bekræfter IBM nu selv, at 2008 blev et regulært mareridtsår med masser af problemer, der inkluderer en lodret fyring af en stor offentlighed myndighed, der helt har mistet tilliden, tabet af en stor ordre på to milliarder kroner, et stort tab på IBM's tætte forbindelser til kollapsede IT Factory samt en kold skulder fra A.P. Møller - Mærsk.

Med til at lægge pres på selskabet har været IT Factory-sagen, der har kostet IBM dyrt. Selskabet har i regnskabet hensat omkring 125 millioner kroner til sagen.

Det er penge, som IBM ikke forventer at få tilbage igen fra boet efter det krakkede skandale-selskab, hvor IBM ellers har krævet en erstatning på 147 millioner kroner.

"Vi forventer ikke noget som helst, hvad angår en eventuel erstatning," siger IBM Danmarks administrerende direktør, Lars Mikkelgaard-Jensen, til Børsen.

Også danmarkshistoriens største it-nedbrud, der ramte IBM i april 2008, får en del af skylden for det store underskud.

Nedbruddet ramte en stribe af IBM's største kunder, der blandt andre tæller Danske Bank, DSV, Mærsk-gruppen, Carlsberg og Arla, og IBM meddeler, at underskuddet ikke mindst skyldes massive investeringer i de danske driftscentre.

Samme forklaring om investeringer i infrastruktur kom IBM med sidste år, da selskabet skulle forklare det daværende underskud på knap 131 millioner kroner.

I dag siger direktør Lars Mikkelgaard-Jensen til Børsen, at underskuddet på 329 millioner kroner er "acceptabelt, fordi det er konsekvensen af massive investeringer i vores interne produktionsapparat, som gør, at vi står bedre rustet i 2009."

Han siger samtidig, at "det er klart," at IBM Danmark ikke kan blive ved med at have underskud i "den størrelsesorden" og at 2008 har været "et specielt år, hvor mange ting gik galt."

Selskabet har ifølge Børsen i regnskabsåret sagt farvel til 677 ansatte. Omsætningen landede ifølge Børsen på 8,8 milliarder kroner - 400 millioner kroner mindre end det foregående år.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra IBM til regnskabet.

Læs også: IBM Danmark i stiv modvind - er der en plan?

Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly