Artikel top billede

Foto: Torben Klint (Foto: Torben Klint)

Hvad bliver din mærkesag, Klaus Kvorning Hansen?

Fem skarpe: Dansk IT's nye formand vil have flere medlemmer i foreningen og komme med markante synspunkter, der er sagligt funderede. Digitale kompetencer bliver et af omdrejningspunkterne.

Klaus Kvorning Hansen, direktør i Pen-Sam, er ny formand for de godt 5.600 medlemmer i Dansk IT.

Computerworld fangede ham i en pause til foreningens årsmøde for at høre, hvilke mål han har som ny formand?

Hvad ser du som de vigtigste opgaver for Dansk IT?

"Det er at forblive en vital organisation og repræsentere alle de it-professionelle i Danmark. Det er indadtil.

Udadtil bliver det at sikre, at der fortsat bliver fokuseret på it som en mulighed for værdiskabelse og ikke bare som et værktøj for effektivisering. Og med værdiskabelse mener jeg også generelt i samfundet."

Hvad er de største problemer it-Danmark står overfor?

"Det er at håndtere en økonomisk krise og at bevise, at it er en måde at komme ud af krisen på. It er et sted, hvor man kan satse i en krisesituation og opdyrke nye forretningsmuligheder og forbedre eksisterende forretninger.

På længere sigt er det at realisere den vision, som mange har om at gøre Danmark til en førende it-nation. Det vil sige at sikre it for alle, både som en teknisk disciplin og som et sæt af værktøjer man generelt kan bruge til værdiskabelse. Også strukturelt og samfundsmæssigt, det er helt centralt fortsat at have fokus på at opbygge it-kompetencer på alle niveauer i samfundet."

Hvad bliver din mærkesag som formand for Dansk IT?

"Der bliver nok to: Det ene er at få flere medlemmer til foreningen. Vi skal udvide foreningens base, så vi omfatter alle it-professionelle og it-interesserede i Danmark.

Den anden er at fokusere på udbredelsen af digitale kompetencer, herunder også rekruttering af unge til de egentlige målrettede it-uddannelser.

Jeg har også meget fokus på at støtte det offentlige i at udbygge it-infrastrukturen i det offentlige, men med hensyn til kompetencerne, så er ideen også at skabe forudsætninger for de løsninger, der kommer. En af forudsætningerne er, at borgerne er i stand til at gøre brug af de her ydelser.

Det skal på en måde være en dobbelt strategi, hvor man skaber ydelserne, men samtidig sikrer at brugerne kan følge med. Hvis borgerne kan stille krav som kompetente brugere og medskabere af de her løsninger, så tror jeg, at vi som nation kan tage et spring, som andre måske ikke kan tage i samme takt som os."

Hvad kan du bidrage med som person på denne post?

"Jeg håber at kunne bidrage med en lang erfaring med at arbejde med it. Både som it-chef men også som topleder på forretningssiden, så jeg har en dobbelthed i min profil.

Jeg håber meget, at jeg kan være med til at repræsentere det synspunkt, der også er stigende anderkendelse af: At it er et forretningsmiddel, ikke en teknisk disciplin. På foreningssiden vil jeg gerne være med til at sikre, at Dansk IT taler med endnu større vægt i fremtiden. Der har den afgående formand Lars Mathiesen gjort en stor indsats, og det arbejde skal vi fortsætte;" siger han.

Hvordan får Dansk IT mere indflydelse?

"Det går gennem medlemmerne. Ikke bare ved at have mange medlemmer, men ved at have aktive medlemmer. I Dansk IT har det altid været gennem fagråd og netværk, at vi genererer ny viden og nye synspunkter.

Derigennem kan vi føde nye synspunkter, som repræsenterer mange medlemmer, og som er højt kvalificerede og dannet ud fra indsigt. Vi kan vinde indflydelse ved at have sagligt funderede, men også markante synspunkter, der hvor it er centralt for Danmark," siger den nye formand, Klaus Kvorning Hansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere