Artikel top billede

Disse små fyre - Trillian, Digsby og Pidgin - kan samle dine mange profiler i én applikation.

Tre gode bud på all-in-one chat-klienter

Pidgin, Trillian og Digsby er tre oplagte bud, hvis du ønsker at samle tjenester som Messenger, ICQ, Skype, Facebook, Twitter og LinkedIn i en og samme applikation. Vi har testet programmerne.

Messenger, ICQ, Skype, Google Talk, Facebook, LinkedIn og Twitter. Blot et udvalg af nutidens mest populære chat-tjenester og sociale netværk.

På mange computere kører der ikke bare en enkelt af de nævnte klienter og tjenester, men tre-fire stykker på samme tid.

Konsekvensen er ikke bare, at man skal holde sig opdateret på flere forskellige sociale netværk på samme tid og kæmpe med et virvar af blinkende chat-samtaler fra de forskellige klienter.

De mange forskellige applikationer og tjenester er også med til at sløve computeren.

Sådan samler du det hele i en applikation

Løsningen er ikke at droppe hele molevitten og vende tjenesterne ryggen, tværtimod. For dem, der ikke har opdaget det, så er chat og sociale netværk ikke kun forbeholdt pomfrit-tyggende teenagere.

Også erhvervslivet kan have gavn af den web-baserede kommunikation. For eksempel er chat et oplagt redskab til at mindske støjniveauet i et storrum med 30-40 medarbejdere, og videndeling, erfa-netværk og web-markedsføring passer fint ind i sociale netværk som LinkedIn, Twitter og Facebook.

I stedet kan man overveje at anvende en af de gratis all-in-one applikationer, der findes på markedet.

De gør det muligt at samle alle sine chat-profiler i en og samme applikation. Flere har nu også integration med sociale netværk som Facebook og Twitter, ligesom de også kan holde dig opdateret på e-mail-fronten.

Computerworld har set nærmere på tre gode bud på disse all-in-one-løsninger: Trillian, Pidgin og Digsby.

Pidgin


Pidgin

Pidgin er først og fremmest en simpel og funktionel chat-klient, der understøtter de fleste kendte chat-tjenester.

Applikationen findes i en dansk version og kan hentes til Windows og Linux, mens Mac-brugerne henvises til Adium.

Pidgin, der er et open source-projekt, tager ganske kort tid at downloade og installere, og oprettelsen af de forskellige chat-konti forløber også ganske let.

Programmet, der oprindeligt hed Gaim, har efterhånden eksisteret i 10 år, så generelt er det et veludviklet stykke software uden bugs eller andre irritationsmomenter.

Det første, man bemærker, når man starter Pidgin, er det meget simple (nogle vil kalde det skrabede) design. Det gør dog også, at Pidgin loader hurtigt, og at chatten glider uden forsinkelse.

Masser af muligheder med plugins

En af de helt store fordele ved Pidgin er de mange plugins, der findes til klienten.

Man kan for eksempel hente et plugin, der gør det muligt at tilføje chat-delen fra Facebook, eller et plugin, der gør, at den musik, man lytter til på Last.fm, bliver vist i status-linjen. Der er også mulighed for at integrere Twitter.

Pidgin gemmer som default en kopi af alle samtaler, der let kan hentes frem igen, hvis det skulle blive nødvendigt. Man kan sende og modtage filer uden problemer.

Et minus ved Pidgin er, at klienten ikke understøtter Skype-chat, ligesom lyd- og videosamtaler heller ikke er en mulighed.

Har man behov for dette, skal man derfor se sig om efter en anden klient, mens Pidgin til den rå chat fungerer glimrende.

Du kan hente Pidgin her.

Trillian


Trillian

Trillian udvikles af firmaet Cerulean Studios og findes i både en Basic- og en Pro-version.

De to versioner er ret ens, men i den gratis version er der - blandt andet - ikke understøttelse af video-samtaler.

Ellers tilbyder Trillian Basic alt, hvad man behøver. Applikationen understøtter alle kendte chat-tjenester, inklusive Skype (kun chat-delen), har et pænt og overskueligt design og en masse tilpasningsmuligheder.

Ligesom i Pidgin gemmes der en kopi af samtalerne, det er let at sende og modtage filer, og det er simpelt at tilføje de forskellige chat-konti.

Desværre findes Trillian p.t. kun til Windows, men en Mac-version skulle vist være på trapperne. Ligesom til Pidgin findes der en række plugins til Trillian, men en hel del af dem er kun for Pro-brugerne.

Trillian i helt nye klæder

Hvis man har mod på det, så har holdet bag Trillian netop frigivet en helt ny og meget anderledes betaversion af Trillian under navnet Astra.

Cerulean Studios kalder selv Astra for den bedste version af Trillian til dato. Om det er sandt, er svært at sige ud fra beta-versionen, men sikkert er det, at der er tale om en meget anderledes version.

Astra har i den grad hentet inspiration hos Apples iPhone, når man ser på, hvordan samtalerne vises i klienten som små talebobler.

Umiddelbart virker Astra dog noget tung at bokse med, og overskueligheden, som ellers netop var en styrke ved Trillian, er delvist forsvundet og erstattet af grafisk lir.

Retfærdigvis skal det understreges, at der jo er tale om en beta, og uanset hvad ændrer irritations-momenterne ikke ved, at det er er imponerende, hvad Trillian efterhånden giver mulighed for.

Sociale netværk i Astra

Der er mail-integration i Astra, så man kan bliver gjort opmærksom på en ny mail direkte i klienten. Man kan se emne-linjen, og når man klikker på den, ryger man direkte videre til automatisk login til selve mail-tjenesten.

Klienten samarbejder også med Facebook, MySpace og Twitter, så man for eksempel kun behøver at opdatere sin status et sted fra. Man kan også se Facebook news feed'et direkte i Trillian og samtidig bruge Facebooks chat-funktion i Trillian-klienten.

Ingen af delene kan fuldt ud erstatte de sociale netværk, men det er da rigtig smart, at man for eksempel kan modtage og svare på 'tweets' fra Twitter, så man kan nøjes med at have Trillian åben.

Desværre er der helt tydeligt tale om en beta-version, for da undertegnede testede Trillian Astra, frøs klienten indtil flere gange, ligesom den heller ikke reagerede specielt hurtigt i det hele taget.

Det plejer den gamle Trillian at gøre, så forhåbentlig er det bare et spørgsmål om tid, før Astra også kommer op i gear.

Du kan hente Trillian her og Trillian Astra her.

Digsby


Digsby

Digsby udvikles af firmaet dotSyntax og kan ligesom Trillian håndtere mere end bare chat. Og det gør applikationen godt.

Man kan let tilknytte sine LinkedIn-, Twitter-, MySpace- og Facebook-konti, så man via Digsby både kan chatte med kontakterne herfra og se og oprette statusopdateringer med videre.

Faktisk giver Digsby et glimrende overblik over, hvad der foregår på de mange sociale netværk, og klienten gør det for eksempel også muligt at klikke sig direkte ind på en vens Facebook-profil via kontaktoversigten i Digsby.

Digsby har en let overskuelig chat-historik, lyd/video-understøttelse, e-mail-integration og masser af tilpasningsmuligheder.

Man kan også lave en chat-widget, som man kan placere på sin blog eller hjemmeside.

Designet er simpelt og let at overskue, og klienten er hurtig at arbejde med.

I det hele taget er det eneste negative, at Digsby ikke understøtter Skype-chat (selvom der tilsyneladende arbejdes på det), og at klienten endnu kun findes til Windows.

Firmaet bag meddeler dog, at Mac- og Linux-versioner er på trapperne.

Du kan hente Digsby her.

Se video om Digsby:




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere