It-job rager danske unge en høstblomst

Kun 20 procent af danske unge på vej i uddannelse har godt kendskab til jobmulighederne i it-branchen. Innovationsevne og en bugnende lønpose kunne trække flere til.

Artikel top billede

"Alt for få unge kender mulighederne i it-erhvervet. Selvfølgelig skal man vælge uddannelse og karriere med hjertet, men man kan ikke vælge noget, man ikke kender," siger chefkonsulent Mette Lundberg, IT-Branchen. (Foto: /)

Kun hver femte unge, der er på vej i uddannelse, kender til jobmulighederne i it-verdenen. Det viser en ny undersøgelse, som analyseinstituttet Capacent har lavet for erhvervsorganisationerne IT-Branchen og Dansk Erhverv.

Mens 20 procent mener, at de har godt eller meget godt kendskab til it-jobmulighederne, svarer 51 procent, at de har dårligt eller meget dårligt kendskab til mulighederne.

"Det er et skidt udgangspunkt. Alt for få unge kender mulighederne i it-erhvervet. Selvfølgelig skal man vælge uddannelse og karriere med hjertet, men man kan ikke vælge noget, man ikke kender," siger chefkonsulent Mette Lundberg, IT-Branchen.

Også kendskab til it-uddannelserne halter blandt de 445 adspurgte unge, der enten netop har valgt uddannelse eller i de kommende år skal vælge uddannelse.

27 procent vurderer, at de har et godt eller meget godt kendskab til uddannelser inden for it-området. Og igen svarer 51 procent, at de har dårligt eller meget dårligt kendskab til området.

"Det er selvfølgelig ikke vores mål, at alle skal vælge en it-uddannelse. Men det må være et mål, at så godt som alle har et basiskendskab til mulighederne - ligesom de ved, at man kan læse jura eller medicin," mener chefkonsulenten.

Hun fortæller, at andre undersøgelser, som sammenligner forskellige uddannelser, viser, at kendskabet til it-uddannelser ligger rigtig dårligt i forhold til andre uddannelser.

Kampagnesite og praktikuge

Mette Lundberg har ansvar for IT-Branchens kampagne for flere unge i it og peger på to eksisterende projekter, som svar på rekrutteringsproblemerne:

"Siden lanceringen lige før jul har vi haft 55.700 unikke besøgende på kampagnesitet choosedifferent.com, og vi får rigtig mange spørgsmål, som viser, at der er stor usikkerhed om, hvad man skal vælge. Hvilke uddannelser fører til hvilke job?" fortæller hun.

På samme site kan unge i de kommende 9. klasser orientere sig om det andet projekt, IT-Branchens fælles praktikuge, som 150 unge sidste år deltog i.

Innovation og høj løn trækker

Capacent har også spurgt de unge, hvad der kunne få dem til at overveje en it-uddannelse og bagefter et job i it-branchen.

Blandt de unge mænd peger flest på valgmuligheden, "at man kan arbejde i et dynamisk og innovativt miljø" (55 procent), mens det "at man får en relativt høj løn" kunne få 41 procent til at overveje en it-karriere.

Blandt de unge kvinder er det en høj løn, der vækker størst interesse (39 procent). Men næsten lige så mange kunne lade sig lokke af, "at man kan arbejde med projekter inden for for eksempel sundhed og miljø" (38 procent).

"Vi vil jo meget gerne have, at også den kvindelige del overvejer it-erhvervet. Men undersøgelsen viser, at vi skal blive bedre til at fortælle, hvad it-projekterne bidrager til ude i samfundet. Det er vigtigt at få forklaret, it også handler om projekter, der nedbringer ventelister i sundhedsvæsenet, og projekter om energistyring, som reducerer CO2-udslippet," mener Mette Lundberg.

Ingen reklamer for høj løn

Selv om mange svarer, at en høj løn også kunne lokke dem til it-branchen, er det indtil videre ikke noget, som foreningen IT-Branchen har tænkt sig at fokusere på i sin markedsføring:

"Jeg tror, det er alment kendt, at it er et relativt vellønnet erhverv. Og når man kigger på hele paletten af, hvad der afgør unge menneskes karrierevalg, så ligger løn normalt lavt. Derfor tror jeg ikke, det er det, vi skal slå på."

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S