Stormløb på Virk.dk efter LæsInd-støttens farvel

Det er slut med offentlig støtte til LæsInd-service. Og det har ført til en markant vækst i brugen af Virk.dks faktura-løsning.

Artikel top billede

Det vælter ind med fakturaer på Virk.dk. Antallet af fakturaer, som sendes gennem Virk.dk, steg med 41 procent i første uge af juli i forhold til samme periode i juni.

Alle virksomheder, der handler med det offentlige, skal sende fakturaen digitalt. Indtil nu har virksomheder med en omsætning under 15 millioner kroner fået tilskud til at bruge de såkaldte LæsInd-bureauer.

Den støtte falder nu bort, og derfor har flere og flere virksomheder i de sidste to måneder benyttet den gratis selvbetjeningsløsning på virksomhedsportalen.

Allerede i juni kunne Virk.dk se en markant stigning. Mere end 66.000 blanketter blev sendt i juni, mens tallet for maj var 49.489.

Alene i den første uge af juli blev der sendt 20.217 fakturaer over løsningen.

Trækker trafik

Virk.dk rummer en lang række løsninger for virksomhederne, og efter portalen fik en overhaling sidste år, er det for alvor begyndt at gå fremad med brugen af portalen. Målet er 225.000 indberetninger over portalen om måneden ved udgangen af i år.

"Siden vi relancerede Virk.dk sidste forår, er virksomhederne begyndt at bruge Virk.dk markant mere. Antallet af månedlige indberetninger er steget fra omkring 60.000 til mere end 180.000. Fakturablanketten har i høj grad bidraget til den positive udvikling, siger Carsten Loesch, kontorchef i Center for Virk.dk.

Løsningen har tilsyneladende opfyldt et stort behov, som altså ikke er blevet mindre, efter LæsInd-støtten er skåret væk.

"Den er egentlig ret simpel teknisk set, men den har tilfredsstillet et behov hos mange mindre virksomheder om at kunne fakturere offentlige kunder uden bøvl og forsinkelser," siger Carsten Loesch

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job