It-chef: Katastrofal mangel på ESDH-viden

Hver anden kommune har ikke fået mere for pengene ved at bruge ESDH - og kun en kommune har regnet på økonomien i sit ESDH-projekt og fået et positivt resultat.

Artikel top billede

Ole Bech, it-chef i Roskilde Kommune, har undersøgt ESDH-erfaringerne i kommunerne. Han mener resultatet viser en katastrofal mangel på viden. (Foto: Torben Klint)

Kun hver anden kommune har oplevet en produktivitetsfremgang gennem implementering af ESDH.

Det viser en undersøgelse af kommunernes erfaringer med ESDH, som it-chef i Roskilde Kommune har lavet som en del af sit Master in Public Administration-studie på Aalborg Universitet.

Ole Bech har bedt alle 98 kommuner om at svar på en række spørgsmål om deres forventninger og erfaringer med ESDH. 85 kommuner har svaret på spørgsmålene, så undersøgelsen giver et bredt indtryk af ESDH-situationen ude i kommunerne.

Det mest i øjnefaldende resultat i undersøgelsen er, at hver anden kommune altså ikke har fået nogen produktivitetsforbedringer. Men ifølge Ole Bech er et andet resultat endnu mere alarmerende.

"Katastrofen er, at der kun er en kommune, der har regnet på det. De andre steder er der ikke nogen ,som har sat målepunkter eller beregninger på deres ESDH. Mange tror at de har fået noget ud af det, men de kan ikke vise det med tal," siger Ole Bech.

Han peger på, at de elektroniske sags- og dokumenthåndteringssystemer er dyre at købe og vedligeholde, så der skal for alvor spares penge, hvis systemet skal tjene sig hjem og give besparelser derudover.

"Et ESDH-system kan godt koste omkring 10 millioner kroner over fire år, plus udgifter til vedligeholdelse. Det er altså mange årsværk," konstaterer Ole Bech og tilføjer, at den digitale administration netop skulle frigøre midler andre steder.

"Netop ESDH er blevet kaldt en vigtig brik i at flytte penge fra kolde til varme hænder. Så det er en katastrofe, at man ikke får sat tid af til at måle på om det virker," siger han.

Kvalitet som mål

I undersøgelsen angiver flere kommuner da også, at den primære grund til at indføre et ESDH system var at øge kvaliteten i sagsbehandlingen. Det svarer næsten 70 procent af kommunerne, mens cirka 60 procent angiver, at det blev anset som best practice at have et ESDH system.

Cirka hver tredje kommune angiver administrative besparelser som grunden til, at de har implementeret ESDH.

Ole Bech mener dog, at det oprindeligt var målet med ESDH-systemerne, at der skulle spares penge, men kommunerne vil i dag hellere diskutere øget kvalitet end besparelser, fordi besparelserne ikke har vist sig.

It-chefen fra Roskilde mener, at der er to hovedårsager til, at der ikke er bedre resultater med ESDH i kommunerne.

"Jeg er inde på to varianter i undersøgelsen. Den ene er, at man i kommunerne har haft bind for øjenene, og man har ikke gjort sig de store anstrengelser for at analysere, hvorfor og hvordan man skulle have ESDH, og så har man ikke været bevidst om, at man skulle høste gevinsten fra start," siger Ole Bech, som mener, at ledelsen i mange kommuner har ladet det være op til organisationen at høste gevinsterne af et ESDH-system.

"Og du får jo ikke folk til at effektivisere deres eget job væk," lyder det fra Ole Bech.

Samtidig peger Ole Bech på, at der er behov for bedre indkøbsmuligheder, hvor leverandøren og den enkelte kommune i højere grad kan tale om teknologiske muligheder og perspektiver i stedet for udelukkende at fokusere på kontrakt-arbejde og specifikationer.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    BEC

    QA coordinator

    Region Sjælland

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car