Fiberselskaberne klar til fælles krig mod TDC

De danske fiberselskaber etablerer ifølge Computerworlds oplysninger nu et fælles brand på indholdssiden, der skal udfordre TDC på markedet for privatkunder.

Artikel top billede

Den tidligere TDC-direktør Kim Frimer er i dag topchef i Energi Randers. Det er et af de selskaber, der nu er klar til fælles fiberfront mod TDC.

TDC kan se frem til en ny udfordrer på indholdssiden i bredbåndsmarkedet.

Mandag aften var toppen i den danske fiberbranche samlet til et møde. Her drøftede parterne at alliere sig for blandt andet at udfordre telegiganten TDC.

Computerworld erfarer, at parterne nåede frem til en aftale om et fremtidigt samarbejde.

Aftalen indebærer, at fiberselskaberne etablerer en fælles indkøbsenhed på indholdssiden, og fremover vil de markedsføre indholdet under et fælles brand på privatmarkedet.

Aktieanalytiker Poul Ernst Jessen fra Danske Markets følger telebranchen i Danmark, og han har længe efterlyst, at fiberselskaberne, der er datterselskaber af elvirksomhederne, slog pjalterne sammen.

"Det er et skridt i den rigtige retning. Indtil videre har de fejlet totalt, fordi de ikke har forstået, at det her er en industri, hvor det drejer sig om stordriftsfordele og lave omkostninger," siger Poul Ernst Jessen.

Netop beslutningen om et fælles brand er noget, der stiller elselskaberne stærkere over for forbrugerne, påpeger analytikeren.

"De har troet, at folk ville købe fiber helt af sig selv, uden de egentlig kunne forklare, hvorfor du skulle have det fiber - i hvert fald på nuværende tidspunkt. Det er da klart et skridt i den rigtige retning, at de nu kan lave ét brand rettet imod forbrugerne, men der er langt til mål," siger Poul Ernst Jessen.

Fiberbranchen jagter stordrift

Ifølge Computerworlds oplysninger ønsker fiberselskaberne ikke at offentliggøre aftalen på nuværende tidspunkt, fordi et større juridisk arbejde først skal være på plads.

Computerworld har forsøgt at få kommentarer til aftalen fra flere parter i branchen, men det er meget sparsomt, hvad de vil sige.

"Vi arbejder pt. på at få lavet et samarbejde, som kan hjælpe os med at skaffe os nogle stordriftsfordele," siger administrerende direktør Kim Frimer fra Energi Randers.

Han har dog ingen kommentarer til en aftale. Det samme gælder salgs- og marketingdirektør Jeanette Hartz fra SEAS-NVE, der dækker Syd- og Vestsjælland.

"Jeg har ikke nogen kommentarer til det," siger hun.

Administrerende direktør Jan Ravn fra Himmerlands Elforsyning vedgår, at der har fundet forhandlinger sted. Han var dog endnu ikke orienteret om, at en aftale kom i hus i mandags, da Computerworld i går overbragte ham nyheden.

Direktøren vil dog gerne pege på, hvilke fordele der kan være i en alliance med de andre fiberselskaber.

"Det vil styrke vores position i markedet, og det vil vi gerne. Det er en positiv ting, og vi kan også skaffe nogle omkostningsreduktioner. Begge dele taler meget for det her samarbejde," siger Jan Ravn.

Potentialet er over en million husstande

Det ny samarbejde tæller de elselskaber, der indgår i ejerkredsen omkring fiberselskabet Nianet, som henvender sig til erhvervsmarkedet. Det er i alt 14 selskaber, hvis det konkursramte MidtVest Bredbånd medregnes.

De 14 selskaber har tidligere annonceret, at de vil udrulle fiber til 1,3 millioner danske husstande, hvoraf MidtVest Bredbånd tegner sig for 175.000. Den største spiller i samarbejdet bliver Syd Energi, der har planer om at levere fibernet til 235.000 husstande.

Selv hvis en stor del af husstandene skulle tage imod tilbuddet om indhold fra den kommende indholdsleverandør, så vil der stadig være et stykke op til TDC, der har omkring 1,5 millioner tv-kunder.

Svær at ignorere

Men det ny selskab kan blive en spiller, som eksempelvis Viasat, der ejer kanalerne TV3 og 3+, ikke kan overse i markedet.

"Det er klart bedre, end hvis den ene har 5.000 kunder og den anden har 3.000, og de skal forhandle med Viasat. Hvis de har 150.000 kunder nu, så gør det, at Viasat ikke bare kan ignorere dem," forklarer Poul Ernst Jessen.

De seneste tal fra Dansk Energi viser, at elselskaberne i august havde 150.000 fiberkunder i Danmark, og at 30.000 yderligere stod i kø til at komme på nettet. Dertil kommer, at fibernettet ruller tæt forbi 640.000 af landets 2,5 millioner husstande.

Computerworld er ikke bekendt med, hvornår fiberselskaberne udsender en officiel meddelelse omkring det kommende samarbejde.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Defence Tech Denmark hjælper virksomheder med at bringe innovation ind i forsvarssektoren

    Et nyt nationalt initiativ fra Industriens Fond, EIFO og Innovationsfonden – eksekveret af DTU Science Park og Teknologisk Institut– skal bygge bro mellem startups, SMV’er og Forsvaret.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead UX

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S