Danske Polar Rose vil æde 20 mia. Facebook-fotos

Dansk-svenske Polar Rose er klar til at gå i kødet på verdens største bunke fotos på Facebook.

Artikel top billede

Polar Rose er nu klar til at indeksere de mere end 20 milliarder fotos, som ligger på Facebook. Det fortæller virksomhedens danske direktør, Nikolaj Nyholm, til Computerworld.

I foråret vendte Polar Rose sit koncept på hovedet og ændrede sig fra en ren billedsøgemaskine til at være et værktøj til organisering og billedsøgning på billede-sites som Flickr.

Polar Roses teknologi bygger på ansigtsgenkendelse, og det giver brugeren mulighed for at have overblik over billeder af sig selv, familie og venner.

Organiseringen blev gjort mulig af Facebook Connect, som gav Polar Rose identiteter at koble sammen med ansigterne - forudsat personerne gav tilladelse.

Nu tager Polar Rose endnu et skridt ved at lancere en løsning, der inde i Facebooks foto-gallerier kan søge på ansigter.

"Facebook er den nu væsentligste fotodelingstjeneste med over 20 milliarder fotos. Allervigtigst er det at vi med denne tilføjelse er på vej mod en situation hvor det er muligt at se og dele fotos på tværs af tjenester," siger Nikolaj Nyholm.

Forretning tegner sig

Han forklarer, at med Flickr og Facebook og den mindre tjeneste 23 har Polar Rose fået de største tjenester med, og det kan blandt andet bruges i forhold til at vise Polar Roses kvalitet, som så kan bruges i forhold til andre forretningsmuligheder.

"Det er selvfølgelig vigtigt at vi har success på Facebook og at brugerne er glade for produktet, men det har ikke direkte impact på indtægterne. Vi bruger polarrose.com til at bevise, at vi kan klare enorme mængder fotos og at ansigtsgenkendelse rent faktisk fungerer," siger Nikolaj Nyholm.

Og netop det med at Polar Rose har vist, at teknologien virker på meget store mængder fotos, har skabt den forretningsmodel, som Polar Rose har ledt efter, siden selskabet blev dannet.

"Efter vores re-launch i april med fokus på brugernes egne fotos har vi fået en masse henvendelser fra folk i mobilmarkedet. Forretningsmodellen er ganske enkelt blevet at licensere grundteknologien og vores web services," siger direktøren og forklarer, at Polar Rose stadig kan noget, som ganske få andre evner:

"Vi er blandt fem i verden der har gode ansigtsgenkendelsesalgoritmer og blandt bare to der kan håndtere det i de mængder som en stor udrulning kræver."

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse