Artikel top billede

Det vil fremtidens EU-telelovgivning betyde for dig

Et overvældende flertal i EU-parlamentet har godkendt den europæiske telereform. Få et overblik over reformens hovedpunkter her.

540 stemte for, og 40 stemte imod.

Det var resultatet, da EU-parlamentet tirsdag formelt godkendte den store reform af den europæiske telelovgivning, der har været under udarbejdelse i årevis.

Allerede tidligere på måneden blev det klart, at reformen af den europæiske tele-lovgivning, også kaldet telekommunikationspakken, ville blive en realitet, men det var først i går, at parlamentet formelt godkendte pakken.

"Takket være den stærke støtte fra Europa-Parlamentet i dag har EU sat borgerne i centrum for reguleringen af telesektoren," lyder det i en udtalelse fra EU's telekommissær, Viviane Reding.

"Nu er et virkeligt enhedsmarked for Europas teleudbydere og forbrugere inden for rækkevidde," siger hun.

Reformen har blandt andet været længe under vejs, fordi medlemslandende var uenige om den såkaldte three-strikes-model.

Den går på, at det skal være muligt at klippe internet-brugeres adgang til nettet, hvis de i tre tilfælde afsløres i at kopiere noget ulovligt.

I den endelige tekst er den mulighed dog væk, da det bliver understreget, at det er de almindelige retsstats-principper, der gælder.

I dag bliver selve reformen underskrevet af Europa-Parlamentets og Rådets formænd, og selve telereformpakken træder i kraft, når den offentliggøres i EU-Tidende den 18. december.

Det betyder reformen for dig

Hovedpunkterne i reformen, som du kan se en uddybning af her, lyder i overskiftform således:

1. Forbrugerne får ret til på en enkelt arbejdsdag at skifte teleoperatør, samtidig med at de har ret til at beholde deres gamle nummer.

2. Der skal være bedre og mere præcis information til forbrugerne om, hvad deres abonnement indebærer af muligheder og begrænsninger.

3. Fri adgang til internet-tjenester. En beskyttelse af forbrugernes ret til at kunne få adgang til applikationer og tjenester på nettet med udgangspunkt i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.

4. En garanti for et mere åbent og "netneutralt" internet.

5. Bedre beskyttelse mod at personlige data spredes på nettet og en øget beskyttelse mod spam.

6. Bedre adgang til nødopkald via 112 og krav om, at operatøren skal hjælpe redningsfolkene med oplysninger om, hvor personen, der ringer, befinder sig.

7. De nationale tele-myndigheder får i det daglige mere frihed i forhold til EU-myndighederne.

8. Der oprettes en ny EU-myndighed, der skal sikre en mere ensartet konkurrence og regulering på tele-markederne.

9. EU-Kommissionen får mulighed for at stoppe nationale regulerings-forslag. Det skal sikre en mere ensartet regulering i EU-landene.

10. De nationale telemyndigheder får mulighed for at tvinge operatører til at adskille netværk-forretningerne fra deres services.

11. Bedre mulighed for at anvende frevensbåndene, så flest mulige EU-borgere kan få adgang til bredbånd.

12. Bedre muligheder for at tilskynde til investeringer i næste generations bredbånds-teknologier.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere