Artikel top billede

It-branchen sværmer fortsat om Riis - hvorfor?

ComputerViews: Bjarne Riis har både været heldig og mildt sagt uheldig med at finde sponsorer i it-branchen. Er it-branchen og cykling overhovedet et godt match?

Computerviews: Bjarne Riis har netop fundet sig en ny sponsor - og endnu engang hiver han et navn fra it-branchen op af hatten.

SunGard er et internationalt milliard-foretagende, der udvikler software til områder som uddannelsessektoren, finanssektoren og den offentlige sektor.

"Det er en kæmpe amerikansk it-virksomhed med potentiale. Det er en fed sponsor, der vil det her," siger Bjarne Riis til sporten.dk.

Sidst Bjarne Riis præsenterede en ny sponsor var det den siden så kendte Stein Bagger og IT Factory.

Det var et sponsorat, der gik i vasken, da Baggers svindelnumre blev opdaget.

Men også tidligere har Bjarne Riis været uheldig med sine valg af sponsorer fra it-verdenen.

Direktør John Trolle Rasmussen fra chip-producenten Memory Card Technology hoppede på vognen efter ejendomsmægler-kæden Home trak sig efter doping-anklager i 1999.

Han var glad for samarbejdet.

"Vi har fået rigtig meget ud af at være sponsor for MJJ-holdet på Tour de France. Det er svært at gøre direkte op i penge."

"Men vi har på grund af Tour de France-udsendelserne kunnet måle et stærkt stigende salg i lande som Italien, Frankrig, Portugal, Belgien og Holland. Vi har også fået flere henvendelser fra store firmaer om nye handelsaftaler fra lande som Tyskland og England," sagde John Trolle Rasmussen til Computerworld.

Siden blev John Trolle Rasmussen idømt seks års fængsel for bedrageri, momssvindel og kursmanipulation.

Men i rækken af mere stuerene it-selskaber finder man Tiscali og CSC.

CSC dog med den omstridte Asger Jensby som tovholder på sponsor-projektet.

Både Asger Jensby og Stein Baggers gamle firma har i øvrigt tidligere været involveret i cykelsponsorater.

Baggers energidrikfirma sponserede således cykelholdet Team Fakta en del år tilbage. Det var samme cykelhold, som Asger Jensby siden sponserede fra april 2002 via it-firmaet EDS.

Hvorfor sværmer Riis og it-firmaerne sådan om hinanden?

Hvad skyldes egentlig denne sværm af it-virksomheder omkring Bjarne Riis?

Da CSC proklamerede sin afgang som cykelsponsor udtalte sportsøkonom Troels Troelsen fra CBS til Computerworld, at sport og it passer godt sammen.

"Sport kan trække bukserne af dig og sige bøh mere end et teater kan. Det giver altså gode oplevelser, som it-lederne kan dele med deres kunder," sagde han.

Han forklarede, at loyaliteten og venskaber opbygges via de fælles oplevelser.

"Det er noget, it-firmaet kan bruge, når det ikke lige går, som det skal, i et projekt," lød det.

Men selvfølgelig fyres it-millionerne afsted, fordi et Riis-sponsorat kan levere andet og mere end goodwill, når it-projekterne rasler sammen om ørerne på kunderne.

CSC har fortalt, at sådanne millionsponsorater måles og vejes løbende.

Og her har målepunkterne for sponsorudviklingen rykket sig markant over de sidste årtier.

I 1980'erne havde it-virksomhedernes sponsorater typisk den funktion at sikre ordren til it-systemet til den pågældende begivenhed, har administrerende direktør Jeppe Lauritzen fra sponsor-rådgivningsfirmaet Promovator tidligere forklaret Computerworld.

Der skal høstes brand-point

I dag skal der skal høstes brand-point bredt i befolkningen. Sponsoraterne skal bruges til at rekruttere medarbejdere.

Og selvfølgelig skal sponsoraterne fortsat promovere virksomheden over for kunder, men vel at mærke ved at signalere de rigtige værdier.

Jeppe Lauritzen har forklaret, at CSC's sponsorat af cykelholdet, blev forbundet med værdier som team-arbejde og professionel moderne ledelse.

Så du nogen sprøjter?

Men Troels Troelsen vurderede dengang, at doping-episoderne har været dyre for værdien af cykelsponsoratet.

Økonomen forklarede, at han var overbevist om, at når CSC har sendt folk til cykling, er de ikke blevet mødt med spørgsmål om, hvor professionelt CSC-holdet arbejder.

"I stedet bliver de spurgt, når de kommer hjem: Så du nogen sprøjter? Derfor er historien blevet lidt mindre god for CSC," sagde han.

Men tilsyneladende har hverken de tidligere så uheldige bekendtskaber for Bjarne Riis eller dopingen skræmt it-branchen i dag.

I hvert fald har SunGard foreløbigt bundet sig et år.

Det store spørgsmål er så, hvordan samarbejdet vil forløbe:

Vil man styrte på den nye it-tandem og afbryde samarbejdet efter et år, eller vil man fejre triumfer i Paris mange somre frem i tiden med SunGard som ny hovedsponsor?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere