It-branchen sværmer fortsat om Riis - hvorfor?

ComputerViews: Bjarne Riis har både været heldig og mildt sagt uheldig med at finde sponsorer i it-branchen. Er it-branchen og cykling overhovedet et godt match?

Artikel top billede

Computerviews: Bjarne Riis har netop fundet sig en ny sponsor - og endnu engang hiver han et navn fra it-branchen op af hatten.

SunGard er et internationalt milliard-foretagende, der udvikler software til områder som uddannelsessektoren, finanssektoren og den offentlige sektor.

"Det er en kæmpe amerikansk it-virksomhed med potentiale. Det er en fed sponsor, der vil det her," siger Bjarne Riis til sporten.dk.

Sidst Bjarne Riis præsenterede en ny sponsor var det den siden så kendte Stein Bagger og IT Factory.

Det var et sponsorat, der gik i vasken, da Baggers svindelnumre blev opdaget.

Men også tidligere har Bjarne Riis været uheldig med sine valg af sponsorer fra it-verdenen.

Direktør John Trolle Rasmussen fra chip-producenten Memory Card Technology hoppede på vognen efter ejendomsmægler-kæden Home trak sig efter doping-anklager i 1999.

Han var glad for samarbejdet.

"Vi har fået rigtig meget ud af at være sponsor for MJJ-holdet på Tour de France. Det er svært at gøre direkte op i penge."

"Men vi har på grund af Tour de France-udsendelserne kunnet måle et stærkt stigende salg i lande som Italien, Frankrig, Portugal, Belgien og Holland. Vi har også fået flere henvendelser fra store firmaer om nye handelsaftaler fra lande som Tyskland og England," sagde John Trolle Rasmussen til Computerworld.

Siden blev John Trolle Rasmussen idømt seks års fængsel for bedrageri, momssvindel og kursmanipulation.

Men i rækken af mere stuerene it-selskaber finder man Tiscali og CSC.

CSC dog med den omstridte Asger Jensby som tovholder på sponsor-projektet.

Både Asger Jensby og Stein Baggers gamle firma har i øvrigt tidligere været involveret i cykelsponsorater.

Baggers energidrikfirma sponserede således cykelholdet Team Fakta en del år tilbage. Det var samme cykelhold, som Asger Jensby siden sponserede fra april 2002 via it-firmaet EDS.

Hvorfor sværmer Riis og it-firmaerne sådan om hinanden?

Hvad skyldes egentlig denne sværm af it-virksomheder omkring Bjarne Riis?

Da CSC proklamerede sin afgang som cykelsponsor udtalte sportsøkonom Troels Troelsen fra CBS til Computerworld, at sport og it passer godt sammen.

"Sport kan trække bukserne af dig og sige bøh mere end et teater kan. Det giver altså gode oplevelser, som it-lederne kan dele med deres kunder," sagde han.

Han forklarede, at loyaliteten og venskaber opbygges via de fælles oplevelser.

"Det er noget, it-firmaet kan bruge, når det ikke lige går, som det skal, i et projekt," lød det.

Men selvfølgelig fyres it-millionerne afsted, fordi et Riis-sponsorat kan levere andet og mere end goodwill, når it-projekterne rasler sammen om ørerne på kunderne.

CSC har fortalt, at sådanne millionsponsorater måles og vejes løbende.

Og her har målepunkterne for sponsorudviklingen rykket sig markant over de sidste årtier.

I 1980'erne havde it-virksomhedernes sponsorater typisk den funktion at sikre ordren til it-systemet til den pågældende begivenhed, har administrerende direktør Jeppe Lauritzen fra sponsor-rådgivningsfirmaet Promovator tidligere forklaret Computerworld.

Der skal høstes brand-point

I dag skal der skal høstes brand-point bredt i befolkningen. Sponsoraterne skal bruges til at rekruttere medarbejdere.

Og selvfølgelig skal sponsoraterne fortsat promovere virksomheden over for kunder, men vel at mærke ved at signalere de rigtige værdier.

Jeppe Lauritzen har forklaret, at CSC's sponsorat af cykelholdet, blev forbundet med værdier som team-arbejde og professionel moderne ledelse.

Så du nogen sprøjter?

Men Troels Troelsen vurderede dengang, at doping-episoderne har været dyre for værdien af cykelsponsoratet.

Økonomen forklarede, at han var overbevist om, at når CSC har sendt folk til cykling, er de ikke blevet mødt med spørgsmål om, hvor professionelt CSC-holdet arbejder.

"I stedet bliver de spurgt, når de kommer hjem: Så du nogen sprøjter? Derfor er historien blevet lidt mindre god for CSC," sagde han.

Men tilsyneladende har hverken de tidligere så uheldige bekendtskaber for Bjarne Riis eller dopingen skræmt it-branchen i dag.

I hvert fald har SunGard foreløbigt bundet sig et år.

Det store spørgsmål er så, hvordan samarbejdet vil forløbe:

Vil man styrte på den nye it-tandem og afbryde samarbejdet efter et år, eller vil man fejre triumfer i Paris mange somre frem i tiden med SunGard som ny hovedsponsor?

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car