Knas i parforholdet: Dropper Apple Google helt?

Stigende konkurrence med Google kan få Apple til at gå i seng med Microsoft.

Artikel top billede

Normalt mødes Safari-brugere af dette syn. Fremover kan der komme til at stå Bing i søgefeltet i stedet. Foto: Apple

Et uventet partnerskab kan være under opsejling i Silicon Valley.

Det stadigt mere intense kapløb mellem Google og Apple kan nemlig få iPhone-producenten til at droppe søgegiganten til fordel for Microsofts store søge-satsning, Bing.

Det vurderer kilder med kendskab til Apples strategi over for Businessweek.com.

Mere præcist drejer det sig om, at Bing skulle blive den nye standard-søgemaskine i browseren Safari - og måske vigtigst i iPhone.

Google på farlig kurs

Et træk, der i ét hug kunne styrke Microsofts position på det stadigt mere lukrative marked for mobilsøgninger og mobilannoncering.

Indtil videre er det kun spekulation, men skulle det ske, at Apple dumper Google til fordel for Microsofts Bing, kan det blive grimt for søgegiganten fra Mountain View. Det vurderer i hvert fald Anders Elbak fra analysehuset IDC.

"Det er en risikofyldt vej at gå at slås for meget med dem, der dominerer på den platform," siger han kort og uddyber:

"Apple er en af de partnere, det er rigtig farligt at komme op at slås med. Hvis Apple begynder at bruge nogle andre på iPhone, så kan Google godt få problemer med at fastholde en stærk position," siger han og fremhæver iPhonens fremtrædende rolle som mobil internetbrowser.

Google i farligt annonce-gamble

Han påpeger, at det netop er det på mobile platform, at meget af væksten og en stor del af omsætningen fremover vil ligge.

En vækst, som Google nu måske kan have spillet hasard med i den øgede konkurrence med Apple - især efter lanceringen af selskabets egen smartphone, Nexus One.

"Hvis Apple dumper Google, viser det, at Google måske er gået et skridt for langt i konkurrencen med en af sine samarbejdspartnere," siger Anders Elbak.

"Det er ikke småting, hvis Apple skifter. Google lever i høj grad af annoncekroner, så hvis Bing blive mobil-søgemaskine nummer 1 på grund af iPhone, så vil mange annoncekroner gå den vej i stedet for til Google," siger han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job