Knas i parforholdet: Dropper Apple Google helt?

Stigende konkurrence med Google kan få Apple til at gå i seng med Microsoft.

Artikel top billede

Normalt mødes Safari-brugere af dette syn. Fremover kan der komme til at stå Bing i søgefeltet i stedet. Foto: Apple

Et uventet partnerskab kan være under opsejling i Silicon Valley.

Det stadigt mere intense kapløb mellem Google og Apple kan nemlig få iPhone-producenten til at droppe søgegiganten til fordel for Microsofts store søge-satsning, Bing.

Det vurderer kilder med kendskab til Apples strategi over for Businessweek.com.

Mere præcist drejer det sig om, at Bing skulle blive den nye standard-søgemaskine i browseren Safari - og måske vigtigst i iPhone.

Google på farlig kurs

Et træk, der i ét hug kunne styrke Microsofts position på det stadigt mere lukrative marked for mobilsøgninger og mobilannoncering.

Indtil videre er det kun spekulation, men skulle det ske, at Apple dumper Google til fordel for Microsofts Bing, kan det blive grimt for søgegiganten fra Mountain View. Det vurderer i hvert fald Anders Elbak fra analysehuset IDC.

"Det er en risikofyldt vej at gå at slås for meget med dem, der dominerer på den platform," siger han kort og uddyber:

"Apple er en af de partnere, det er rigtig farligt at komme op at slås med. Hvis Apple begynder at bruge nogle andre på iPhone, så kan Google godt få problemer med at fastholde en stærk position," siger han og fremhæver iPhonens fremtrædende rolle som mobil internetbrowser.

Google i farligt annonce-gamble

Han påpeger, at det netop er det på mobile platform, at meget af væksten og en stor del af omsætningen fremover vil ligge.

En vækst, som Google nu måske kan have spillet hasard med i den øgede konkurrence med Apple - især efter lanceringen af selskabets egen smartphone, Nexus One.

"Hvis Apple dumper Google, viser det, at Google måske er gået et skridt for langt i konkurrencen med en af sine samarbejdspartnere," siger Anders Elbak.

"Det er ikke småting, hvis Apple skifter. Google lever i høj grad af annoncekroner, så hvis Bing blive mobil-søgemaskine nummer 1 på grund af iPhone, så vil mange annoncekroner gå den vej i stedet for til Google," siger han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S