Artikel top billede

Google og Microsoft kæmper om indhold til søgemaskiner

Hardcore Google-fans skal måske begynde at belave sig på nye informations-jagtmarker, når og hvis søgegiganterne begynder at købe indhold til deres søgemaskiner.

Når Microsoft hiver det tunge skyts frem i sin online-udfordring til søgedarlingen Google, kan det koste brugerne lidt hovedpine i begyndelsen.

Men måske vil søgekrigen på længere sigt åbne nye porte til internettet.

Sådan vurderer professor Niels Ole Finnemann den verserende kamp om søgemagten mellem det absolutte førerfirma, Google, og online-opkomlingen Microsoft, der ellers lagde sin første online-strategi, tre år før Google blev stiftet.

I det seneste søgeslag har Microsoft tilbudt mediemogulen Rupert Murdoch en stor sum penge for at "de-indeksere" sit firma News Corp i Googles søgemaskine, hvilket reelt vil betyde, at hundredvis af News Corp-site forsvinder fra Google-søgninger.

Det vil i givet fald være lidt af en bet, idet News Corp i kraft af blandt andet aviserne The Times og Wall Street Journal samt en myriade af film-, musik-, internetselskaber er verdens andenstørste medievirksomhed efter Disney-selskabet.

Den aldrende Rupert Murdoch gumler eftersigende interesseret på det økonomiske tilbud, som naturligvis også inkluderer en indeksering i Microsofts søgemaskine Bing.

"Hvis indholdsudbyderne forsvinder ind til hver sin søgemaskine, vil det umiddelbart betyde mere kaotiske tilstande for forbrugerne," vurderer Niels Ole Finnemann.

Krig føder flere søgemaskiner

Internet-professoren skynder sig dog lynhurtigt at pege på, at kampen mellem Google og Microsoft langtfra behøver at betyde en famlen efter i informationer på nettet for jordens online-befolkning.

Nærmere tværtimod.

"Medieselskabernes valg af søgemaskine skaber naturligvis irritation hos mange, der bare autosurfter hos Google, at en del indhold kun kan findes i Microsofts søgemaskine. De fleste vil nok begynde at benytte en bredere vifte af søgemaskiner, og resultatet vil givetvis være, at folk nemmere finder de ting, som de leder efter," lyder vurderingen fra Niels Ole Finnemann.

Smart af Microsoft

Han roser Microsoft for at have gjort taktisk klogt træk med pengeposen til Murdoch, men stiller samtidig spørgsmålstegn ved forbrugernes opfattelse af gratis indhold på nettet.

"Alliancen mellem Microsoft og Murdoch rejser en betænkelighed omkring søgemaskinens validitet. For det skal næppe være sådan, at betaler man højt, bliver man rangeret højt," siger Niels Ole Finnemann og fremhæver i den sammenhæng også Googles sponserede favoritlinks, der findes lige over de øverste resultater i Googles organiske søgemaskine.

"Mange i min egen omgangskreds har svært ved at se, hvad der er annoncer i de forskellige søgemaskiner, og hvad der er reelt indhold," siger Niels Ole Finnemann.

De værste fordomme

Research manager Anders Elbak fra analysehuset IDC mener også, at Microsoft har været smarte set fra et forretningsmæssigt synspunkt.

"At købe indhold væk fra modstanderens søgemaskine er måske ikke lige den fineste form for forretning, og mange vil sikker blive bekræftet i deres værste fordomme om, at Microsoft bare køber sig til sine produkter," siger Anders Elbak.

"Men søgeselskaber tjener jo penge på andres indhold, så hvorfor skulle Microsoft ikke også gøre det?" spørger Anders Elbak retorisk.

IDC-analytikeren peger på, at et stigende antal reklamer på søgemaskinerne ikke nødvendigvis behøver at være en ubehagelig ting for forbrugerne.

"De sponserede links rammer ofte bredt, og det er ofte produkter og services, som folk leder efter på nettet," forklarer han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere