It-analfabeter står i vejen for højhastigheds-vision

Regeringens højhastighedskomité kom i sidste uge med en lang række forslag til, hvordan it kan forbedre og effektivisere samfundet. Men svage it-kundskaber i befolkningen kan spænde ben.

Artikel top billede

Det offentlige skal tage flere digitale løsninger i brug. Dermed får flere borgere øjnene op for de fordele, som det giver at have en bredbåndsforbindelse. På den måde kan det offentlige påvirke og øge efterspørgselen efter bredbånd.

I grove træk er det en del af logikken i den rapport, som Højhastighedskomiteen fremlagde i sidste uge. Her kom komiteen, der er nedsat af videnskabsminister Helge Sander (V), med 40 anbefalinger, der blandt andet skal fremme ovennævnte udvikling.

Der er dog store sten på vejen. De offentlige instanser kan sagtens øge udbuddet af tjenester til borgerne, men borgerne skal også være klar til at tage imod. Og det er en enorm udfordring, som også rapporten fra Højhastighedskomiteen fremhæver.

Klaus Kvorning Hansen, der er formand for de it-professionelles forening, Dansk IT, ser det også som altafgørende, at udbuddet af nye offentlige tjenester støttes af et kompetence-løft af folks evner foran skærmen.

"It-kompetencer er et markant problem. Hvis ikke de to ting løses samtidigt, så kan du udbyde alle de tjenester, du vil, men så længe der er mangel på kompetencer blandt borgerne, så får de svært ved at udnytte de tjenester," siger Klaus Kvorning Hansen.

It-fordele smuldrer i analog-samfund

Højhastighedskomiteen fremhæver i sin rapport, at samfundet sparer økonomiske og menneskelige ressourcer, hvis man i højere grad formår at udnytte de fordele, som it og ny teknologi giver. Men fordelene smuldrer, hvis for mange danskere ikke kan finde ud af at bruge det, påpeger Klaus Kvorning Hansen.

"Det betyder, at du parallelt skal opretholde analoge tjenester på det givne område. Det er dyrt, og så får man ikke effektiviseringsgevinsten. Og af indlysende grunde får man heller ikke efterspørgselen, fordi folk ikke er i stand til at gøre brug af tjenesterne," siger han.

Formanden for Højhastighedskomiteen, Erik Bonnerup, ser også de spildte effektiviseringsmuligheder som konsekvensen, hvis danskerne ikke evner at bruge de digitale fordele.

"Og det forbliver alt sammen snak, hvis det ikke falder os alle sammen naturligt at bruge it på arbejdspladsen og i privatlivet - så går vi simpelthen glip af gevinsterne," siger Erik Bonnerup.

Folkeskolens ansvar

Det rejser derfor spørgsmålet om, hvordan de danske it-analfabeter skal komme med på vognen, så samfundet kan drage nytte af gevinster, der ligger gemt i en digitalisering af de offentlige tjenester.

Højhastighedskomiteen anbefaler i sin rapport, som bærer titlen "Danmark som højhastighedssamfund," at it-kundskaberne i den brede befolkning skal fremmes. Og det er helt nødvendigt, mener formanden for Dansk IT, Klaus Kvorning Hansen.

"Vi er helt overbevist om, at der er nogle huller, hvor der mangler et udbud af relevante kurser for de dele af befolkningen, der er svage på det her område. Vi har tidligere talt om et folkeoplysningsprojekt, og det er egentlig det, der er brug for," siger Klaus Kvorning Hansen.

Samtidig retter rapporten også fokus mod folkeskolen. Erik Bonnerup fortæller, at folkeskolen er et vigtigt område, fordi det er her, fødekæden i samfundet begynder.

Plads til forbedring i skolen

Professor Birgitte Holm Sørensen fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole har undersøgt, hvordan skolelærere formår at bruge it i undervisningen, og her er der plads til forbedring, vurderer hun.

"Der er mange lærere, der har almene it-kompetencer. De kan bruge en computer og teknologien som sådan - også i undervisningen. Men der, hvor vi er kommet til nu - og som der sættes fokus på i rapporten - er, at lærerne skal udvikle brugen af it i forhold til fagene. De skal lære at lave nogle nye design for undervisning og læring," fortæller hun.

Ifølge hende betyder den teknologiske udvikling, at skolelæreren i dag står over for en hel ny måde at uddanne sig, for ellers risikerer læreren at stå med forældet viden.

"Læreren skal løbende holde sig opdateret og løbende finde ud af, hvad der foregår her. Læreren skal kunne tage nye teknologiske udfordringer op og uddanne sig selv og sammen med andre. Samfundet er i dag ikke til kursuslæreren, der hele tiden skal have det oppefra og ned," forklarer Birgitte Holm Sørensen.

Derfor mener hun, at lærere kan drage nytte af hinandens opdagelser i it-verdenen, hvis de etablerer såkaldte faggrupper, hvor der bliver koblet en it-kyndig på.

"I faggrupperne kunne de se på, hvad der er af undervisningsmateriale og teknologi, der for eksempel er egnet til engelsk. De prøver det så af i fællesskab, og det har man gennemført i nogle kommuner, hvor det virkelig har givet pote," siger Birgitte Holm Sørensen.

Netop undervisningsmaterialet bliver nævnt i rapporten, hvor komiteen foreslår, at uddannelsessystemet igennem efterspørgsel bør skabe et marked for nyt it-baseret undervisningsmateriale.

Digitalt materiale kan forklare bedre

Ifølge Birgitte Holm Sørensen er det også meget vigtigt, at folkeskolen formår at tilbyde digitalt undervisningsmateriale.

"Vores forskning på skoler viser, at hvis børn måske ikke kan forstå det, når det står i en tekst suppleret med en tegning i en bog, så kan det blive helt anderledes forståeligt, hvis det eksempelvis er en animation. Her har de mange udtryksformer inden for it enorme muligheder for at understøtte læringsprocesserne," siger hun.

Professoren pointerer, at det er vigtigt at huske, at det her handler ikke om at få it og teknologi til at fylde mere i folkeskolen. Det handler om, at børnene skal undervises med midler, der er nemmere at forstå, og som giver et bedre læringsresultat.

Kanalstrategier i fokus

Uddannelse af befolkningen er dog kun en af måderne, hvorpå politikerne kan få folk til at tage fat i de digitale muligheder. En anden metode er en såkaldt kanalstrategi, som rapporten også berører.

Tanken bag sådan en strategi er at kanalisere folk over til eksempelvis digitale selvbetjeningsløsninger ved at give dem incitamenter til at gøre det.

Digitaliseringschef Lars Frelle-Petersen fra Den Digitale Task Force i staten nævner renoveringspuljen som et eksempel. Sidste år kunne borgerne ansøge om tilskud til renovering af boligen, men tilbuddet var kun tilgængelig via nettet. På den måde blev mange danskere tvunget til at bruge nettet, hvis de ville have andel i renoveringspuljen.

Lars Frelle-Petersen gør dog opmærksom på, at det offentlige står med nogle andre problemstillinger end eksempelvis bankerne, der har flyttet flere bankkunder over på netbanken.

"Vi skal tage hensyn til nogle borgere, som ikke kan eller ikke vil," siger digitaliseringschefen.

Benytter offentlig tjeneste få gange

Det er dog ikke den eneste udfordring, som det offentlige har, når det skal forsøge at få danskerne til at benytte sig mere af selvbetjening.

"Vi har det problem modsat bankerne eller andre, at en del af de ydelser, vi udbyder, gør borgerne måske kun brug af én gang i deres liv. De flytter måske to til tre gange i deres liv, og så er de ikke lige opmærksomme på den selvbetjeningsløsning, der er på det pågældende område, hvorimod bankkunder benytter netbanken oftere," forklarer Lars Frelle Petersen.

Han fortæller, at digitale løsninger og kanaliseringen af borgere over til løsningerne er værktøjer, som skal bruges med en vis forsigtighed. Mens de andre gange bare skal have et skub.

"Det kunne vi konstatere på SU-området, hvor vi havde en meget god selvbetjeningsløsning, men kun under en fjerdedel af de SU-studerende brugte den. De afleverede det primært på papir, men da vi fjernede den mulighed, steg brugen af løsningen til 100 procent uden de store problemer," siger han.

Ledelse skal tænke it

Kompetenceløftet bør dog også ske hos afsenderne. Ledelsen i offentlige organisationer skal tænke it med som løsningsværktøjer, for ellers udnytter det offentlige ikke de muligheder, der er for effektiviseringer, fremhæver komiteen.

"Der er derfor stærkt behov for et forstærket ledelsesmæssigt fokus på digitalisering og på allokering af ressourcer. Det handler kort sagt bare om at komme i gang," hedder det i rapporten.

En af dem, der til daglig sidder med disse udfordringer, er it-direktør Michael Steen Hansen fra Region Sjælland. Ifølge ham er det vigtigt, at organisationerne giver plads til, at folk med indsigt i de teknologiske muligheder ikke har for lang afstand til beslutningstagerne.

"Det nytter ikke noget, at it-chefen refererer til en kontorchef, som refererer videre til en økonomichef, som måske sidder i direktionen. It-chefen bliver nødt til at have diskussionen med forretningen. Hvis det ikke er tilfældet, så kommer teknologiholdningerne og -mulighederne ikke i spil. Resultatet er, at det bliver en reaktionær tilgang. ‘I ønsker det, og så leverer jeg det'. Det bliver en tilbagelænet tilgang," siger it-direktøren.

Han vurderer umiddelbart, at it-cheferne i det offentlige i en del tilfælde har for lang afstand til beslutningsprocessen, og derfor kommer teknologi-aspekterne nogle gange for sent ind i processen.

"Men jeg kan også godt se, at der er rigtig mange, der ændrer på det rent organisatorisk, så it-chefen kommer tættere på beslutningsprocessen, som vedrører den generelle udvikling af en virksomhed. Og det er helt nødvendigt, hvis man vil den her mission" siger Michael Steen Hansen.

Løser ikke sig selv

De mange aspekter i forhold til befolkningens it-kompetencer - både som udbydere og aftagere - kan derfor stikke en kæp i hjulet for Danmarks vej mod fremtidens it-elite. Og det er et problem, der ikke løser sig selv, lyder det fra Klaus Kvorning Hansen.

"Man skal passe meget på med bare at tro, at det er et generationsproblem, som løser sig af sig selv, når de unge bliver ældre. Undersøgelserne viser jo, at it-analfabetisme også er udbredt i de befolkningsgrupper, som man ikke nødvendigvis betegner som mindst selvhjulpne," siger han.

Højhastighedskomiteen skriver i rapporten, at en femtedel af danskerne i alderen 16 til 89 år aldrig har brugt en computer. Og yderligere en femtedel har svage it-kompetencer.

Dermed står 40 procent af danskerne med dårlige eller slet ingen it-kundskaber.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Netcompany A/S

Network Engineer

Nordjylland

KMD A/S

DevOps Engineer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S