Kommunerne brænder blindt millioner af it-kroner af

Leder: Kommunerne sender blindt millioner af kroner til KMD samtidig med, at de piner udgifterne til deres kerneopgaver ned. Forklaringen: Kommunerne fatter ikke, hvad KMD egentlig er.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Computerworld mener: Det er i dag mere end et år siden, at Kommunernes Landsforening efter intens og langvarig debat solgte KMD til pensionsselskabet ATP og kapitalfonden EQT for to milliarder kroner.

Inden da havde KMD i mange år formelt opereret på det kommercielle it-marked som selvstændigt selskab - og altså formelt i fri konkurrence med de øvrige aktører på det milliard-store kommunale it-marked.

Figenbladet var dengang, at KMD ikke var ejet af kommunerne, men af en forening, KL, som kommunerne var medlemmer af og som ejede 100 procent af aktieselskabet KMD.

Ude i kommunerne var man ikke helt i sync med den opfattelse. Her opfattede man i meget stort omfang KMD som kommunernes selskab og som leverandøren med særlig forståelse for og særlig indsigt i de kommunale it-behov og it-udfordringer.

KMD's reelle forretningsmæssige uafhængighed blev grundlagt med frasalget til ATP og EQT for godt et år siden og var på mange måder den naturlige udvikling af, at KMD's andel af de it-markeder, som ikke berører kommunerne, var kraftigt stigende.

Med overgangen til privatejet selskab blev profit-maksimering først for alvor skrevet ind i KMD's formålsparagraf, en forretningsorienteret bestyrelse satte sig til rette i bestyrelseslokalet, og alt sammen har det helt naturligt ført til voldsomme prisstigninger på de kommunale systemer, som KMD er den eneste leverandør af herhjemme.

Danske konkurrence-eksperter taler med hævede øjenbryn om monopol-misbrug, mens KMD selv bedyrer, at der blot er tale om, at priserne er ved at komme på niveau med det, som varen reelt er værd.

Med andre ord: KMD hæver priserne, fordi det kan lade sig gøre. Sådan taler et monopol, der har fokus på at tjene penge.

Her er problemets kerne

Problemets kerne skal vi finde ude i kommunerne.

Her føler man sig mange steder fortsat tæt forbundne med KMD og opererer stadig på samme måde som dengang, KMD og kommunerne delte de samme mål.

Kommunerne føler sig så tæt forbundne med KMD, at de mange steder ikke finder det nødvendigt overhovedet at tage noter og føre oplysninger om forhandlingsmøder, aftalegrundlag, udlandsture og andre vitale emner med forbindelse til KMD til protokols. Det kan du læse mere om her

Det tætte forhold gør også, at faretruende mange kommuner ikke finder det nødvendigt at gå i udbud. I stedet sender de blindt millioner og atter millioner af kroner i retning af KMD - uden udbud, uden skelen til prisen og uden nogen undersøgelse af, hvad varen reelt er værd - samtidig med at de på en række helt centrale borgernære serviceområder piner udgifterne i bund.

For kommunerne stoler stadig blindt og naivt på KMD, som kun kan grine højt hele vejen ned til den i forvejen bugnende bankkonto.

Selv højtplacerede kommunefolk føler stadig i høj grad et medejerskab til KMD og deler en fortrolighed med selskabet ud fra en helt utidssvarende idé om, at KMD og kommunerne også i dag har samme mål.

KMD er som trimmet og tjekket selskab selvfølgelig ikke sen til at udnytte denne naive opfattelse til at gøre det, som nu er KMD's primære opgave som privatejet selskab: At tjene penge.

Profit, profit, profit

KMD - der i mange år har været dygtigt drevet af formanden for IT-Branchen, Lars Monrad-Gylling - bærer naturligvis det fulde ansvar for sine priser, sin policy og sine prisstigninger - også hvis de er på kanten af rimelighed og konkurrence-lovgivningen.

Mest alvorligt er dog indstillingen hos KMD's kunder. Kommunerne må og skal forstå, at KMD ikke længere er deres ven, som sejler i samme båd, men en profit-orienteret aktør, der vil tjene penge. Mange penge. Og de skal komme fra kommunerne.

Kun hvis den holdningsændring slår igennem i kommunerne, vil konkurrerende selskaber dukke op i arenaen og give KMD den konkurrencemæssige kamp til stregen, som er påkrævet for,at markedet kommer i balance.

Det kræver politisk lederskab i kommunerne. Er det mon det, der mangler?

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S