Google i europæisk monopol-undersøgelse

Europa-Kommissionen er ved at undersøge Google på baggrund af en henvendelse fra tre konkurrenter.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Tirsdag afslørede Google i et blogindlæg, at virksomheden er under undersøgelse i Europa, og at baggrunden skal findes i en henvendelse fra tre rivaliserende firmaer, der mener, at Google bedriver unfair konkurrence.

Undersøgelsen, der beskrives som 'indledende', følger op på klager indgivet af henholdsvis det engelske prissammenligningsfirma Foundem, den franske søgemaskine ejustice.fr og den tyske søgeside Ciao, der for nyligt blev opkøbt af Microsoft, fortæller Google.

"Vi vil selvfølgelig hjælpe med både feedback og yderligere oplysninger i sagen, men vi er sikre på, at vores virksomhed opererer på en måde, der er i både vores brugeres og partneres bedste interesse, ligesom vi overholder alle de europæiske konkurrence-love," siger Google.

Kommissionen, som er EU's øverste konkurrence-myndighed, foretager tit den slags indledende undersøgelser i forbindelse med henvendelser om unfair konkurrence. Kommissionen vil typisk kigge nærmere på markedet og interviewe andre relevante virksomheder, inden det besluttes, om en fuld undersøgelse skal iværksættes. Nu er Google tilsyneladende målet for en sådan indledende undersøgelse.

Søgegiganten har antydet, men ikke sagt direkte, at Microsoft nok har en finger med i spillet i forhold til to af klagerne.

"I forhold til Ciao, så har virksomheden gennem lang tid været en af Googles AdSense-partnere, og vi har altid haft et godt forhold," står der i Googles blogindlæg.

"Men da Microsoft erhvervede Ciao i 2008 (og omdøbte det til Ciao from Bing), så begyndte vi at få klager over vores regler og vilkår. Oprindeligt indgav de klagen ved de tyske konkurrencemyndigheder, men nu er sagen blevet overført til Bruxelles."

Foundem har klaget over, at Googles algoritmer skubber indkøbssiden nedad på resultatlisten, eftersom den bliver regnet som en konkurrent, fortæller Google. Foundem er medlem af den organisation, der hedder ICOMP, oplyser Google, "og den er delvist grundlagt af Microsoft."

Medieomtale grund til åbenhed

Klagen fra ejustice.fr har nogenlunde samme baggrund som den fra Foundem, siger Google.

"Selv om hver klage er lidt forskellig, så er spørgsmålet under alle omstændigheder, hvorvidt Google kvæler konkurrencen og skader kunder og partnere. Det er ikke tilfældet," skriver Google i blogindlægget.

"Vi forsøger altid at høre godt efter, når der bliver givet udtryk for bekymringer, og vi arbejder mod altid at sætte brugerens interesse i første række, ligesom vi søger at agere på markedet på retfærdig vis. Vi tror på, at vores praksis afspejler de mål."

Microsoft fortæller, at virksomheden ikke er overrasket over at se reklamemarkedet på internettet blive undersøgt at konkurrencemyndighederne, eftersom det er et vigtigt marked og er "domineret af en enkelt spiller". Microsoft siger, at selskabet ikke er blevet kontaktet i forbindelse med undersøgelsen.

"I mellemtiden vil vi fortsætte vores samarbejde med de tyske myndigheder om at undersøge den klage, som er blevet indgivet af Ciao, sammenslutningen af tyske avisudgivere, sammenslutningen af tyske magasinudgivere og Euro-Cities, der er en online kort-virksomhed med base i Berlin," meddelte Microsoft via e-mail.

Det var avisen Wall Street Journal, der var først med nyheden tirsdag, og heri blev sagen beskrevet som en indledende undersøgelse, der stadig er i en "tidlig research-fase".

Google fortæller, at virksomheden bestemte sig for at diskutere sagen i offentligheden, eftersom selskabet vidste, at sagen ville få opmærksomhed i medierne.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job