Olie-gigant vil spare milliarder ved hjælp af it

It er løftestang, når oliefirmaet BP skal spare milliarder af kroner i de kommende år.

Artikel top billede

Foto: BP

Computerworld News Service: Olie-giganten BP planlægger at spare samlet set 40 milliarder kroner i årlige driftsomkostninger ved hjælp af effektiviseringer af it, processer og projektstyring.

Strategiplanen, der skal implementeres over en periode på fem år, indledtes ved en besparelse på knap 23 milliarder kroner i driftsomkostningerne siden 2008, bekræfter en talsmand.

BP fortæller nu, at virksomheden planlægger yderligere besparelser på knap 17 milliarder kroner "i løbet af de næste to eller tre år."

Omfattende forandringer i back office, heriblandt it, har spillet en stor rolle i besparelserne indtil videre. Sidste august afbrød BP samarbejdet med 35 applikationsudviklings-leverandører og underskrev outsourcing-aftaler for knap 13 milliarder kroner med IBM, Accenture, Wipro, Infosys og Tata Consultancy Services.

I december outsourcede virksomheden divisionen 'global communications' til T-Systems og Siemens ifølge planen om at reducere antallet at leverandører.

Nedskæringer i medarbejderstaben har spillet en vigtig rolle i besparelserne i driftsomkostningerne med et nettotab på 8000 ansatte over de sidste to år - omkring 22.000 mennesker forlod virksomheden, mens 14.000 kom til. Iblandt disse var 150 ledere og 1500 permanente kontraktansatte.

Arvede gamle systemer

Med BP's opkøb af olie-firmaerne Amoco og Arco i henholdsvis 1998 og 2000, fulgte desuden en række nedarvede it-systemer, der har fået BP til at indlede et stort it-standardiserings-projekt i de seneste år.

Olie-giganten benytter ‘Oracle Primavera P6 project portfolio management software' til at standardisere skemalægning og planlægning, og til at forbedre flere hundrede rutineopgaver hver dag på de forskellige raffinaderier.

Virksomheden kører desuden med Oracle Crystal Ball business intelligence systems til at beregne forventet tidsforbrug og omkostninger ved større projekter.

Virksomheden har desuden også brugt andet software til standardisering, som for eksempel SAP financials og IBM Maximo asset management. Selskabet benytter desuden et in-house OMS ('Operating Management System'), som er implementeret på alle større sites, og som skal hjælpe til ved procesdesign og -styring.

Besparelser tager tid

Tony Hayward, der er chief executive ved BP, fortæller, at virksomheden har gjort "store fremskridt" i forhold til besparelserne.

Selv om virksomhedens olieforretning går rigtig godt, så afspejler økonomien endnu ikke dette fuldt ud.

Forandringerne skal være gennemgribende, siger Tony Hayward og tilføjer: "Vi mener selv, at vi er kommet godt fra start, men det er stadig kun begyndelsen."

Virksomheden har etableret regionale service-centre i Budapest, Kuala Lumpur og Chicago, der skal hjælpe med at effektivisere økonomien, kundeservice og prisen for det totale ejerskab.

Yderligere besparelser skal opnås gennem forbedret projektstyring, såvel som ved effektiviseret marketing, raffinering og boringer. Områderne marketing og olieraffinering vil alene komme til at stå for to-tredjedele af de besparelser på knap 17 milliarder kroner, der er planlagt over de næste to til tre år.

BP fokuserer på forbedret projektstyring

Projektstyring vil blive forbedret under virksomhedens undersøgelses- og produktions-divisioner, hvor BP fortæller, at en "omfattende organisatorisk omstrukturering" vil finde sted. Et nyt hold vil under navnet 'Centralised Developments' komme til at stå for styringen af alle projekter.

Ved et typisk projekt udarbejder BP en model over de aktiviteter, som projektet vil indebære. Først udarbejdes modellen over forretningsprocesserne, og herfra bliver modellerne over forandringsstyringen skabt.

"Vi anser disse forbundne proces- og forandringsaktiviteter for at være fundamentale, når vi skal opnå en aktiv deltagelse fra medarbejderne," fortalte David Feineman, der er rådgiver i spørgsmål om forretningsprocesser for BP i Houston, under en tale ved sidste uges Gartner Business Process Management-konference, der blev holdt i London.

BP har fundet ud af, at både forandringsstyring og forretningsprocesser udvikler sig over tid, fra et fokus på engagement og medarbejdernes kompetencer under forandringens tidlige stadier, til et afsluttende fokus på adaptionen.

Virksomheden fokuserer på at gøre procesmodellerne så simple som mulige, særligt når projektet foregår i nye områder, hvor de lokale medarbejdere ikke kender processerne på forhånd.

"Det er essentielt at holde den grafiske model fri, så der bliver plads til menneskelig fornuft i forhold til forretningsmodellen. Når vi får brug for procedurale detaljer til aktiviteterne, så skifter vi fra den grafiske model til narrative use case-beskrivelser.

"Alle detaljer kan og skal ikke nødvendigvis beskrives, når det drejer sig om videnbaserede processer," erklærede David Feineman.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car