Løft for it-kompetencer i folkeskolen

For første gang i 17 år sættes der ord på de it-kompetencer, som eleverne forventes at have tilegnet sig, når de forlader folkeskolen. Godt arbejde, lyder vurderingen.

Artikel top billede

Danske elever stiller krav om god it. Nu sættes der så ord på kompetence-niveauet i skolen. Foto: Klaus Sletting

For at få et samlet overblik over de it- og mediekompetencer, som eleverne forventes at have tilegnet sig, når de forlader skolen, nedsatte Undervisningsministeriet en ekspertgruppe med blandt andre professor Birgitte Holm Sørensen til at formulere målsætningerne.

Resultatet af det arbejde er nu blevet samlet i faghæfte 48: It- og mediekompetencer i folkeskolen.

Og lærer-begejstringen for ekspertgruppens arbejde er ikke til at skjule.

"Det er det første officielle papir målrettet it i skolen i 17 år, og vi har ventet det med stor spænding," fortæller Malte von Sehested, der er formand for Danmarks it-vejlederforening.

"Vi er rigtig glade for, at faghæftet er kommet, og vi gør alt, hvad vi kan, for at sprede budskabet blandt lærerne. Det er en god vejledning, der forhåbentlig kan bruges til at få nogle skoler og lærere til at åbne øjnene for mulighederne i it," siger han.

Facebook i undervisningen

De tre centrale begreber i faghæftet er digital dannelse, den multimodale tekst og web 2.0.

"Det er vigtige emner, og målsætningerne er på et godt ambitionsniveau, der er opnåeligt for alle," vurderer Malte von Sehested.

"Samtidig er der ingen begrænsninger i den tankegang, der ligger til grund for intentionerne, hvilket udfordrer den enkelte skole og lærer til at bruge emnerne på en konstruktiv måde."

Han eksemplificerer med en aktuel sag, der har trukket mange overskrifter i medierne.

"Facebook nævnes som et konkret arbejdsområde, og sagen med Venstres pressemedarbejder, Ditte Okmans, kontroversielle statusopdateringer kunne bruges til et godt undervisningsforløb," siger han.

"Det er dejligt, at der nu er kommet et officielt papir, som fortæller, at vi skal undervise i sociale medier som Facebook."

"Der er selvfølgelig altid nogle områder, der kan strammes op, og hvor man kan skyde lidt mere efter stjernerne. Det er eksempelvis synd, at it ikke er tænkt helt ind i de faglige hæfter i eksempelvis dansk og matematik, men det er første trin på vejen, så vi er stadig rigtig glade," siger formanden for it-vejlederne i skolen.

Wikipedia, YouTube og Flickr er andre eksempler på websteder, som eleverne i stor udstrækning anvender både i fritid og skole.

"Det sætter det digitale dannelses-aspekt i fokus, da eleverne skal udvælge deres materiale i et bredt udbud af forskellige medier. Men de skal også forholde sig til kilden, som ikke nødvendigvis lader sig entydigt afsløre. Kritisk stillingstagen til anvendelighed af informationer bliver en kernekompetence, som den daglige undervisning skal udvikle," siger Malte von Sehested.

Faghæfte 48 kan hentes på undervisningsministeriets webside.

Annonceindlæg fra DE-CIX

At opnå ægte digital suverænitet kræver modstandsdygtig netværkes struktur

Ønsket om digital suverænitet er blevet mere udbredt i løbet af det sidste årti.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension