Artikel top billede

Forbrugergruppe vil splitte Google i to dele

Det amerikanske justitsministerium opfordres til en monopol-undersøgelse af Googles søge- og reklamevirksomhed og overveje straf som for eksempel en opsplitning af virksomheden.

Computerworld News Service: Consumer Watchdog efterspørger sammen med en mobil-entreprenør og to advokater, der repræsenterer konkurrenter til Google, en monopolundersøgelse, der skal gennemføres af det amerikanske justitsministerium, og som skal koncentrere sig om forskellige emner, som for eksempel Googles sammenkobling af søgeresultater og reklamer.

"Tiden er tydeligvis moden til, at Justitsministeriet bør lancere en større monopol-undersøgelse af Google, og vi mener desuden, at alle løsninger bør overvejes - også en mulig opsplitning af internet-giganten," siger John Simpson, der er forbruger-talsmand ved Consumer Watchdog.

Den 25 år gamle organisation fokuserer på en række forbrugerrelaterede emner som for eksempel sundhedsvæsen, forsikringer og energi. Men i løbet af de senere år har gruppen desuden beskæftiget sig med teknologi og har i den forbindelse først og fremmest rettet kritik mod Google.

Consumer Watchdog sendte i sidste uge et brev til det amerikanske justitsministerium, hvori gruppen efterlyste en undersøgelse af Googles påståede brud på monopol-lovene.

"For de fleste amerikanere - ja, for de fleste mennesker i hele verden - udgør Google porten til internettet," står der i brevet. "Små ændringer i de proprietære søge-algoritmer kan betyde forskellen mellem succes eller fiasko for en virksomhed."

Justitsministeriet nægter at udtale sig om sagen.

Resultaternes neutralitet kompromitteres

John Simpson fra Consumer Watchdog er langt fra alene om at kritisere Googles forretningsmetoder.

"Google har manipuleret med søgninger og placeringen af reklamer for at holde potentielle konkurrenter ude af markedet - virksomheder som har sat deres lid til Googles resultater, når de skulle skaffe trafik til deres hjemmesider," siger Joseph Bial, der er advokat ved Cadwalader, Wickersham & Taft, som repræsenterer virksomhederne myTriggers.com og TradeComet.com.

Begge selskaber har indgivet monopol-anklager mod Google, hvor de beskylder søgegiganten for at udelukke dem i forsøget på at reklamere på Google.com

Googles dominans på markedet for søgninger og søge-baserede reklamer betyder, at online- og mobilannoncører ikke kan tillade sig at fravælge virksomheden som forretningspartner, tilføjer Simon Buckingham, som er grundlægger af Ringtones.com og Appitalism.

Det nære bånd mellem Googles søgeresultater og de søgebaserede reklamer betyder, at "søgeresultaternes neutralitet bliver kompromitteret," siger han.

Adam Kovacevich, der er senior manager for global communications and public affairs ved Google, afviser kritikken og tilføjer, at Consumer Watchdog har været "hæmningsløst negative" over for Google.

For nylig satte gruppen spørgsmålstegn ved Googles grunde til at stoppe censureringen af søgeresultaterne i Kina, ligesom gruppen har kritiseret Googles privacy-muligheder for at være utilstrækkelige, fortæller Adam Kovacewich.

"Vi har fuld forståelse for, at med størrelse og succes følger et kritisk blik," tilføjer han.

"Men selv hvis vi valgte at splitte Google op i to virksomheder i morgen, så er jeg ret sikker på, at Consumer Watchdog med det samme ville insistere på, at de to skulle splittes op i fire."

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
NIS2 og Compliance

På denne dag får du indsigt i, hvilke metodikker og løsninger, der får enderne til at mødes i en verden med stadig skrappere regulatoriske krav til sikkerhed – hvilket f.eks. det kommende NIS2-direktiv er udtryk for – samt kunders og myndigheders forventninger til din compliance.

04. juni 2024 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2024 - Sådan indtager du rollen som udviklingsdirigent

Vi dykker ligeledes med i, hvordan du i praksis skaber en hurtig og effektiv udviklingsorganisation trods legacy, siloer og digital gæld. Samt hvordan du bygger bro mellem teknologi, data, kunder, effektive processer og nye ideer. Vel at mærke samtidig med, at både forretningen og andre interne stakeholders har en liste over forventninger, der vokser hurtigere end dit budget.

04. juni 2024 | Læs mere


Årets CIO 2024

Vi skal finde Årets CIO 2024 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

06. juni 2024 | Læs mere